Game review: Metal Gear Survive, PS4

Als ik terugdenk aan mijn gamegeschiedenis, dan is één van de games die ik het meest heb gespeeld wel Metal Gear. Dan heb ik het over zo’n 30 jaar geleden, op de MSX home computer. Ouch, dat klinkt oud, en ja – dat is het ook. In dat spel sloop en kroop je in de huid van Solid Snake rond om niet ontdekt te worden en de soms onmogelijke opdrachten uit te voeren. Die – als je meer dan genoeg geduld toonde – toch haalbaar bleken te zijn. Inmiddels zijn we 30 jaar verder en is Metal Gear nog steeds in de buurt. Tijd om de draad weer eens op te pakken met deze spin-off, als je het zo mag noemen: Metal Gear Survive, waar je met je eigen personage in een ander universum wakker wordt.

Nieuwe wereld

In de eerste periode van het spel krijg je voornamelijk filmpjes voor je kiezen over de geschiedenis van jouw personage. Hoe het een held was in de stijd, maar ook hoe je in slaap wordt gebracht en gedropt wordt in een geheime basis, achter een wormgat in een verloren deel van de Mother Base. Die wereld wordt bezeten door een soort alien-gemuteerde zombies, die nu niet met vreselijke vleeswonden rondsluipt, maar met een soort lichtgevend kristal als hoofd. Let wel: gevaarlijk en bloeddorstig zijn ze wel! In die wereld, waar jij eigenlijk nog niets van weet, wordt je wakker. Met wat moeite (en een kaar keer proberen) weet je te ontsnappen en kom je in een vervallen terrein terecht. Zonder eten, drinken of wapentuig. Tijd om te overleven.

Jagen en verzamelen

Vanuit die veilige basis is het zaak om te zoeken naar voedsel en drinken, dat je veilig naar je thuisbasis moet brengen en moet zien te bereiden. Dat zal zeker in het begin het grootste deel van het spel in beslag nemen. Daarna kun je een soort boerderij gaan aanleggen dat je van een zekere basis voorziet op het gebied van voedsel, zodat je jouw aandacht weer kunt gaan richten op het verdedigen van je nederzetting, maar het eerste deel… man! Dat was best wel heftig. Best wel heel erg heftig. Meermaals ben ik gestorven aan honger of dorst, want die mechanieken lopen gewoon door, ook als je in het menu aan het rommelen bent. Hoe frustrerend is dat?

Opbouwen

Het blijft echter cool, zo’n survivalgame. En hoewel Metal Gear Survive niet een van de meest originele games ter wereld is, is de uitvoering zeker wel in orde. De graphics zien er goed uit, de effecten werken prima en het verzamelen en bouwen van items is een verslavende bezigheid. Je krijgt natuurlijk genoeg technologische hulp. In dit geval van twee boordcomputers, die er lustig met elkaar op los kibbelen. Dat mocht van mij wel een stuk stoerder en serieuzer, maar och, het zorgt voor een komische noot, hoe flauw ook.

Conclusie over Metal Gear: Survive

Metal Gear: Survive is een heel andere game dan 30 jaar geleden, op alle fronten. Vooral iet concept van eten en drinken is een dramatische toevoeging die voor wat spanning zorgt in het spel. De uitwerking is geweldig, de game verslavend en de enige minpunten zijn de manier waarop de electronische hulp – met mega cheap stemmetjes – tegen elkaar kibbelen.

Door:
Score: Metal Gear: Survive krijgt 8 van de 10 punten.

Game info