Game review: Mechstermination Force

Platformgames zijn een beetje uit de mode. Het moet allemaal sneller, ruimtelijker en 3-dimensionaler. Jammer, want side-scrolling platformgames zijn en blijven natuurlijk hartstikke leuk. Gelukkig zijn er nog een aantal uitgevers die zich er wel aan durven wagen, zoals Hörberg Productions van Gunman Clive games. Zij brachten onlangs Mechstermination Force uit op de Nintendo Switch, en heeft daarmee een pittige game gemaakt!

Old-school gaming

Als je zo’n game ziet, dan bekruipt mij meteen een gevoel van nostalgie. Vroeger was lang niet alles beter, maar de verhouding platformspellen ten opzichte van ‘andere games’ was wel vele malen groter! Zo doet Mechstermination Force sterk denken aan klassiekertjes als Contra, waarin je als een soldaat al schietend je tegenstanders moet verslaan. Dat is in deze game niet anders. Met een paar extraatjes, want anders hadden ze beter een remake kunnen maken 🙂

Boss fights

Waar Mechstermination Force echt wel op draait, zijn de indrukwekkende boss fights die je tegenkomt. Jij staat als klein mannetjes tegenover gigantische robots, die je binnen een bepaalde tijd moet zien te verslaan – of ze verslaan jou. Daarbij moet je niet alleen maar schieten en knallen. Nee, het komt voor een groot deel aan op behendigheid en het uitdokteren van de juiste strategie. Je moet ze raken waar het pijn doet. Maar… waar is dat? Voor iedere eindbaas is dat weer een ander punt en in een andere volgorde. Daarbij moet je niet alleen schieten, maar ook je melee wapen gebruiken voor extra veel damage.

Recensie over Mechstermination Force

Heb je zin in een pittige platformgame? Dan is dit er echt eentje voor jou. De machtige machines zullen je zenuwen en vooral je geduld op de proef stellen. De eindbazen zijn verbazingwekkend moeilijk om te verslaan. Er wordt alles gevraagd van je behendigheid, timingskills en de upgrades die je in het spel koopt. De vormgeving is heerlijk retro, maar ziet er wel gelikt uit om mee te kunnen met andere titels.