Game review: LEGO Brawls

Het lijkt een nieuwe trend om hectische partygames te maken, om zo een oude franchise in een ander daglicht te zetten. Zo transformeerd LEGO Brawls hun befaamde LEGO-gamesconcept naar een hectische brawl-fightergame, zoals we dat kennen van Super Smash Bros, of het meer recente en te gekke Multiversus. Nieuw is de game overigens niet: in 2019 verscheen hij in binnen het Apple Arcade-universum. Maar hoe laat het zich bedienen met een controller?

Lego als platform fighter

LEGO Brawls is anders dan bijvoorbeeld Brawl Stars, waar de naam toch wel sterk naar verwijst. Nee, het is een echte platform fighter, waarbij je een paar poppetjes van de zijkant ziet. Die moeten de strijd aangaan. Je wint als je jouw tegenstander van het platform mikt of zijn gezondheid tot 0 weet te brengen. En dat maakt het ook meteen moeilijker, want zo uitgesproken zijn de verschillende personages niet. Noem maar eens drie namen van bekende LEGO-figuren… dat is knap lastig!

Teamplay

Grappig is wel dat LEGO Brawls een aantal spelmodi heeft waarbij je moet samenwerken met een aantal andere spelers. Zo is er een spelmodus waarbij jouw team de controle over een bepaald punt moet houden, of waarin je zo veel mogelijk blokjes moet verzamelen. Ben je niet met genoeg spelers? Dan neemt de computer de overige spelers voor zijn rekening. Je kunt het ook in je eentje opnemen tegen maximaal 8 spelers, waarbij de speler die de meeste tegenstanders verslaat, wint.

Vechten maar!

LEGO Brawls is ontwikkeld voor een jonger publiek, en dat merk je ook in de gameplay. Die is eenvoudig en bestaat uit rennen en springen, dashing (die je ook kunt gebruiken om naar boven of beneden te springen). Kom je in de buurt van een tegenstander, dan kun je deze ook aanvallen. Met een power-up, die je zo nu en dan kunt verzamelen, veranderen je melee aanvallen in sterkere (en grappig bedachte) varianten. Na een paar aanvallen zijn de power-ups weer verdwenen.

Eigen ontwerp

Het tofste van LEGO Brawls is wel dat je houw eigen LEGO Minifigures kunt ontwerpen, met zijn eigen stijl, strategie en persoonlijkheid. Net als met het echte LEGO! Gaandeweg het spel speel je nieuwe personages vrij, die je uit elkaar kunt halen om nieuwe poppetjes te maken. En daar komen de uitgesproken personages vandaan. De power-ups en emotes worden namelijk geleend vanuit de verschillende LEGO-werelden, en dat is wel weer slim gedaan. Aan de hand van het gekozen thema kun je ook beloningen verdienen na ieder potje, zodat je wordt uitgedaagd om de verschillende thema’s ook daadwerkelijk te gebruiken.

Ga direct naar LEGO Brawls op BOL.com.

Recensie over LEGO Brawls

LEGO Brawls is een leuk spel, dat je snel onder de knie hebt. De gameplay is wat eenvoudig, maar het is ook gedoeld voor een jonger publiek. De bediening is jammer genoeg ook wat summier en loopt niet altijd soepel. Het komt simpelweg niet zo realistisch over (hoe stom dat ook klinkt met LEGO-poppetjes). Eerlijk gezegd voelt het als een free-to-play game, waarbij je extra themapacks kunt kopen om meer diepgang te krijgen.

Score: 6

Info

LEGO Brawls