Game review: Killsquad

Killsquad is een nieuwe game op Steam – en scoort daar al hoge ogen. Dat maakt ons natuurlijk nieuwsgierig, zeker aangezien het een soort crawlergame is als Diablo, gemixt met een bizarre verhaallijn als in Destiny. Verwacht dus een high-tech sci-fi game met vreemde schepsels die je leven zuur moeten maken. Tijdens het gamen kom je namelijk ook in oog met hordes gevaarlijke schepsels, die je stuk voor stuk een koppie kleiner moet maken op jouw unieke manier.

Kies je held

Op dit moment kun je kiezen uit vier verschillende helden. De krijgernon Cass is snel. Ze kan teleporteren naar haar vijanden en hen in mootjes hakken met haar zwaarden. Heel anders is de coole Troy, een zombie die met zijn cape en baseballcap kogels in het rond laat zwieren. Hij kan ontsnappen uit gevaarlijke situaties met zwermen kogels. Of ga je liever voor onze astronaut Revenant, met een hockeymasker en een gigantische sloophamer? Zero is de support act: hij schiet met een laser, maar kan ook health packs droppen voor ieder die het wil… inclusief hijzelf.

Multiplayer

Het leuke aan Killsquad is wel dat je ieder level met vier spelers tegelijk kunt spelen, die random toegekend kunnen worden aan je missie. En met een beetje geluk heb je een mooie mix van de bovengenoemde personages! Deze missies worden trouwens Contracten genoemd en hebben ieder een eigen waarde. Hoe hoger die waarde, des te moeilijker is de opdracht. Hoe die wordt bepaald? Aan de hand van je gear!

Shoppen

Je krijgt betere apparatuur door geld uit te geven in de shop, waarbij je enkel kunt hopen op het beste. De shop is namelijk random. Soms krijg je iets goeds, soms niet. Zo nu en dan krijg je aan het einde van een Contract ook wat loot, of onderdelen. Naast wapens kun je ook support items kopen en gebruiken. Ieder personage heeft ruimte voor 1 wapen en 2 support items, hoewel de functie daarvan niet altijd duidelijk is: die omschrijving kan wel wat beter.

Talenten opbouwen

Daarnaast heeft Killsquad goed gekeken naar de trendy MOBA’s. Ieder karakter begint namelijk op niveau 1. Bij ieder contract. Niet echt hoopvol, ik weet het, maar het geeft je wel de mogelijkheid om voor iedere missie een nieuwe samenstelling op te bouwen. Het nodigt ook vooral uit om veel vijanden te verslaan, zodat je genoeg skills in huis hebt voor de Grote Eindbaas. Om de twee levels krijg je de mogelijkheid om een nieuwe skill te kiezen of uit te breiden. Zo kun je het niveau van de health packs upgraden, kogels sterker maken, virtuele sidekicks oproepen en ga zo maar door.

Recensie over Killsquad

Killsquad op Steam is een coole game, die indruk maakt door de snelheid van het spel. De matchmaking is rap, de werelden scrollen netjes door en de actie is super gaaf. De personages zijn stuk voor stuk uniek, maar er is ook nog ruimte voor verbetering. De omgevingen zijn soms wat donker en onduidelijk, omschrijvingen van items kunnen beter en natuurlijk wat meer characters – hoewel er ruimte is voor groei.