Game review: Just Dance 2021

Het is misschien niet heel stoer om te zeggen, maar ik houd best wel van dansen. Niet dat ik uren op de dansvloer sta, maar als de radio aan staat en d’r klinkt een goed nummer… waarom zou je dan niet een paar pasjes doen? En niet dat ik goed ben – volgens kwade tongen ben ik zelfs verre van goed, maar dat maak ik dan zeker goed met mijn enthousiasme. Gelukkig wordt je in Just Dance 2021 niet beoordeeld op stijl, maar op ritme en de juiste bewegingen. Als die er niet helemaal uitzien als die van Timor Steffens, dan is dat voor je score niet direct slecht.

Dansen… iets voor jou?

Nou is dansen niet direct iets heel stoers of super-mannelijks, dat geef ik direct toe. Daar gaat het ook niet helemaal om. Het gaat ook om plezier hebben en vooral om wat beweging in je botten te krijgen: voor een 40+ schrijver die uren per dag achter zijn computer zit, zoals ondergetekende, is dat altijd meegenomen. Just Dance 2021 is een muziekritmespel waarin je dansroutines imiteert die door echte dansers op het scherm worden weergegeven. Je krijgt daarbij een score toegekend op basis van hoe goed je je bewegingen timet, die wordt omgerekend tot een totaalscore van één tot vijf sterren. Super belangrijk is die score niet: Just Dance snapt heel goed dat het vooral gaat om het maken van plezier!

Feest in de tent

Just Dance 2021 legt dan ook flink de nadruk op het principe ‘Feest’. Elke video heeft een uniek thema en knalt in een chaos van kleur en levendigheid van je scherm af. De dansers op het scherm zijn er in allerlei pluimage, van man tot vrouw, van kleurrijk gekleed tot simpelweg vreemd. De choreografie is ongelooflijk, en hoewel er knap pittige moves tussenzitten, waren er zelfs geschikte nummers die ik kon uitvoeren. Voor ieder niveau wat wils, dus! En tussen de bedrijven door merk ik stiekem ook dat het ritmegevoel en het volgen van de moves me steeds wat beter afgaan. Je bewegingen worden trouwens gevolgd door de Joycons van de Nintendo Switch, dus je hebt de nodige speling om je eigen bewegingen te interpreteren. Dat is prettig, er is een mooie marge ingebouwd. Speel je met meerderen op 1 scherm? Dan kun je Joycons combineren met smartphones voor het registreren van de bewegingen en het bepalen van de score.

Welke nummers kent Just Dance 2021?

Natuurlijk wil Just Dance een groot publiek aanspreken met de beschikbare nummers. Er zijn dan ook nog al wat ‘klassiekers’ waar je wel of niet van houdt. De tracklist met 40 nummers bevat nummers van bijvoorbeeld Harry Styles, Sean Paul en Dua Lipa, maar ook K-Pop, Rap, EDM en zelfs Disney-klassiekers voor kinderen (en grote kinderen) en K3’s ‘Dans van de Farao’ om van te genieten. Wil je meer liedjes? Dan kun je een abonnement nemen op Just Dance Unlimited, waarmee je het aantal nummers tot een indrukwekkende 550 kunt uitbreiden.

Dit zijn de liedjes van Just Dance 2021

• “Rain On Me” van Lady Gaga & Ariana Grande
• “Adore You” van Harry Styles
• “Ice Cream” van BLACKPINK x Selena Gomez
• “Say So” van Doja Cat
• “Kick It” van NCT 127
• “Rare” van Selena Gomez
• “The Other Side (van Trolls World Tour)” van SZA & Justin Timberlake
• “Volar” van Lele Pons Ft. Susan Diaz and Victor Cardenas
• “YO LE LLEGO” van J Balvin, Bad Bunny
• “You’ve Got A Friend In Me” van Disney•Pixar’s Toy Story
• “Señorita” van Shawn Mendes & Camila Cabello
• “Blinding Lights” van The Weeknd
• “Without Me” van Eminem
• “Dance Monkey” van Tones And I
• “Que Tire Pa Lante” van Daddy Yankee
• “Don’t Start Now” van Dua Lipa
• “Temperature” van Sean Paul
• “Feel Special” van TWICE
• “Juice” van Lizzo
• “all the good girls go to hell” van Billie Eilish

• “Yameen Yasar” van DJ Absi
• “UNO” van Little Big
• “Paca Dance” van The Just Dance Band
• “Magenta Riddim” van DJ Snake
• “Lacrimosa” van Apashe
• “Kulikitaka” van Toño Rosario
• “Joone Khodet” van Black Cats
• “Get Get Down” van Paul Johnson
• “Georgia” van Tiggs Da Author
• “Buscando” van GTA & Jenn Morel
• “Alexandrie Alexandra” van Jérôme Francis
• “In The Navy” van The Sunlight Shakers
• “Zenit” van ONUKA
• “Heat Seeker” van DREAMERS
• “Till the World Ends” van The Girly Team
• “The Weekend” van Michael Gray
• “Samba de Janeiro” van Ultraclub 90
• “Runaway (U & I)” van Galantis
• “Bailando” van Paradisio Ft. Dj Patrick Samoy
• “Dibby Dibby Sound” van DJ Fresh & Jay Fay Ft. Ms Dynamite
• “Boy, You Can Keep It” van Alex Newell
• “Dans van de Farao” van K3

Ga direct naar Just Dance 2021 op BOL.com.

Recensie over Just Dance 2021

Just Dance 2021 is een feest om te spelen. Vooral met twee of meer personen, dan wordt het pas echt leuk, maar: je moet er wel de ruimte voor hebben. Op de Switch heeft iedere speler slechts 1 joycon nodig, waardoor je het met twee personen makkelijk kunt spelen zonder extra investeringen. Bovendien kun je ook je smartphone gebruiken als controller. Het leuke is dat er een soort progressie in het spel zit verwerkt, waardoor je jouw prestaties kunt upgraden en verbeteren. De standaard 40 liedjes zijn een leuk begin, maar de Unlimited Pass maakt het was echt geweldig. Klaar voor nieuwe dansmoves? Just Dance 2021 staat voor je klaar.

Info

Just Dance 2021, Ubisoft
Nintendo Switch, partygame.