Game review: Gran Turismo 7, PS4

Sommige gametitels zijn zo goed, dat ze de basis hebben gelegd voor heel wat andere franchises. Onder de noemer racesimulatoren hoort Gran Turismo zeker in het rijtje “baanbrekende games” thuis. Inmiddels is deze franchise toe aan de zevende versie, waar wij aan mochten meeracen. Lees snel onze review over Gran Turismo 7!

Racen met de hoofdletter R

Wat maakt Gran Turismo zo goed? Nou, eigenlijk kunnen we daar heel kort in zijn. Het is grafisch één van de meest toffe games, en dan hebben we het niet alleen over racegames. Er is zo veel aandacht geschonken aan de details… maar daarover later meer! Want met alleen coole graphics kom je er niet. Nee, het is ook een racetitel waar iedereen zich in kan vinden. Het is heel realistisch aan de ene kant, maar niet op zo’n manier dat je d’r makkelijk in verdrinkt. Het vormt een geweldige mix tussen arcade en simulatie, verpakt in een open wereld waarin je verschrikkelijk veel kunt ontdekken en vrijspelen.

Compleet af

Laten we eerlijk zijn: Gran Turismo 7 is een geweldig mooi plaatje. Het is helemaal af, tot in de kleinste details. De voertuigen zijn compleet volgens specificaties van de verschillende merken (onder licentie) uitgewerkt, de omgevingen ogen natuurlijk en imposant. Zelfs de menu’s zien er fantastisch uit. Het is nergens een straf om naar te kijken, maar ook de bediening loopt soepel en fraai door. De menu’s klikken soepel open, je cursor springt vol energie over het scherm en je voertuigen laten zich ieder op een net iets andere manier over het wegdek schuiven. Het grote voordeel van een game dat voor één console is gemaakt, is dan ook wel dat alle aandacht naar een optimale werking kan gaan. En dat werpt hier absoluut zijn vruchten af.

Wereldwijd

In Gran Turismo reis je op meerdere manieren de wereld rond. Zo rijd je in voertuigen die over de hele wereld verkrijgbaar zijn, maar bouw je ook een carrière op over de circuits van over de hele wereld, van Europa tot Amerika en Azië. Iedere regio heeft zo zijn eigen circuits die je kunt vrijspelen, ieder met zijn eigen events en kampioenschappen. Zo klim je langzaam de ladder op om één van de beste coureurs ter wereld te worden. Ik heb even moeten googelen, maar de meeste top-racebanen zijn aanwezig (sorry, ik ben geen fan van het kijken van racewedstrijden!)

Boven een kop koffie

GT Café is de plek die alles met elkaar verbindt. Als solospeler kun je daar plaatsnemen en door de menukaarten bladeren om te kijken welke doelen je kunt behalen. Het komt vaak neer op het verzamelen of vrijspelen van bepaalde types auto’s of groepen auto’s. En hoe kun je die vrijspelen? Juist: door races te winnen! Zodra je de voertuigen hebt gescoord, kun je in het GT Café je beloning ophalen. Via de menukaarten krijg je ook toegang tot andere functies van het spel, zoals het geven van informatie over de auto’s in je wagenpark. Ben je enthousiast geworden over het scoren van een bepaalde auto? Dan kun je naar het Licentiecentrum om je skills te verbeteren en te proberen nog betere prestaties neer te zetten. Het streven is daar om zoveel mogelijk gouden trofeeën te behalen. Niet alleen om te tonen hoe goed je bent, maar ook om ook echt beter te worden. Maar dat zien we graag bevestigd in goud! Heb je even geen zin om echt te presteren, dan kun je ook aan de slag met Missies. Iedere modus geeft je andere beloningen, waardoor je wordt aangemoedigd om ze allemaal te proberen.

Racen

Met alleen verzamelen krijg je natuurlijk geen top-franchise als Gran Turismo 7. Het gaat om het racen! En ook daarin zie je de jarenlange kennis en ervaring. Het streven is om iedere auto zo geloofwaardig neer te zetten, en dat merk je ook in het rijgedrag. Iedere auto laat zich op een subtiel andere wijze besturen. Iedere auto heeft een andere wegligging, je voelt de trillingen van de haptische feedback via de Dualsense in je handen doortrillen en daardoor krijg je al een andere ervaring. Zelfs de weerstand van de triggers wordt aangepast als je remt of gas geeft, of van versnelling verandert. Dat zijn coole technieken, die de ervaring van het racen uniek maakt. Zelfs trillingen in de weg worden doorgegeven via je controller! Het is zelfs mogelijk om de motion controls van je controller te gebruiken, hoewel we dat een beetje té vreemd vonden. Heb je de mogelijkheid om met een racestuur aan de slag te gaan? Dan kun je die ook tot in de puntjes afstemmen op jouw favoriete gebruik.

Upgraden en tunen

Ook in Gran Turismo 7 is het mogelijk om je auto te tunen met nieuwe onderdelen om de prestaties van je bolide te verhogen. Dat is soms ook wel nodig, aangezien sommige races een bepaalde PP (prestatiepunten) vragen om mee te mogen doen. Heel technisch wordt het overigens niet, gelukkig. Met het verdiende geld uit je races kun je de auto op verschillende punten aanpassen, waarbij je direct ziet wat de gevolgen voor jouw voertuig zullen zijn. Hoewel de race-ervaringen zullen veranderen naarmate je meer onderdelen wijzigt, draait het hier vooral om die PP-score, die laat zien of je wel of niet mag meedoen met een bepaalde race.

Goed gedrag

Aangezien je ook online de nodige kilometers zult maken, sta je als ontwikkelaar wel voor een dilemma. Want: hoe houd je het voor iedereen leuk? Sportief gedrag kun je blijkbaar prima afdwingen, zeker als je er een beloning tegenover zet. Waar PP staat voor het vermogen van je voertuig, heb je namelijk nog twee meetbare waarderingen. Je rijprestaties (DR) en je sportiviteitsniveau (SR) tellen hierbij mee: en de SR houdt bij hoe netjes je rijdt. Blijf je op de weg, bots je zo min mogelijk (of nog beter: niet) tegen tegenstanders… enzovoort. Zo wordt een goed weggedrag beloond. Spelers kunnen overigens zelfs racelobby’s organiseren, waarin ze zelf de richtlijnen en ‘spelregels’ bepalen. Daarnaast kun je aan de slag in de Gran Turismo Sport, waarin spelers het tegen elkaar opnemen in events die door Gran Turismo zelf zijn opgesteld.

Ga direct naar Gran Turismo 7 op BOL.com.

Recensie over Gran Turismo 7

Gran Turismo bewijst ook in hun zevende game dat ze met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken. Het is een geweldige mix van verzamelen, racen en tunen. Een stoere game, maar niet te technisch, die vooral steunt op het verzamelen van (en het rijden in) 1001 verschillende auto’s. Die zijn tot in de puntjes uitgevoerd, van de kleinste details tot de cockpit. Bovendien voelen ze stuk voor stuk anders aan, wat iedere auto uniek maakt om in te rijden. Grafisch is er echt helemaal niets aan te merken op de game. Het menu steekt geweldig in elkaar, het idee van een klein dorpje is briljant gevonden en werkt erg goed. Het racen is intuïtief en prettig. Klaar voor de start? Gran Turismo maar!

Info

Gran Turismo 7
Uitgever: Sony