logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Game review: Flashback 2, PS5


Is er nog ruimte voor een leuke platformgame in een wereld die vooral gedomineerd lijkt te zijn door first person shooters en third person adventuregames? Ontwikkelaar Microids gooit een balletje op met een vervolg op de gameklassieker Flashback (uitgebracht in 1992 voor de Commodore Amiga, Sega Genesis en Super Nintendo). De game bracht bijna filmische avonturen naar de primitieve consoles. De vraag is: hoe ver gaan ze met consoles die levensechte beelden kunnen produceren?

Herhaling van zetten

Als je bekend bent met de originele Flashback, zal de nieuwe game een feest van herkenning zijn (met aanzienlijk betere graphics en geluidseffecten als kers op de taart). Het verhaal speelt zich af in dezelfde tijdsperiode, in eenzelfde setting met dezelfde tegenstanders. Jammer genoeg zal die feestvreugde ook van korte duur zijn, aangezien de game op bijna alle fronten behoorlijke steken laat vallen. De grootste ergernissen zijn wel de beroerde gameplay en de vele bugs, die de voortgang belemmeren.

Bekijk de trailer van Flashback 2

Praatgrage held

Opvallend (en best storend) is de praatgrage held Conrad Hart, die tijdens alle actie en vijandige robots en aliens blijkbaar niet zijn mond kan houden. Volgens mij is dat geen slimme tactiek om onopvallend je doel te bereiken, maar ik ben geen professional natuurlijk. Je moet je held door een platformgame loodsen, waarbij je nog wel naar voor en achter op de vloer kunt bewegen. Dat maakt het navigeren knap lastig, omdat je de echte 3D-koppeling mist. Ook het richten op vijanden wordt hiervoor (en een wat stroeve besturing) knap lastig. Hoewel dat lastig mikken ook wel weer een extra spannings-element oplevert, is de onhandige navigatie in de 2,5 dimensionale wereld de meest vervelende feature. Het ziet er tof uit en had heel gaaf kunnen zijn, maar je moet wel heel precies voor bepaalde elementen staan wil je ze kunnen bedienen. Een tikje te ver naar voor, achter, links of rechts en hij doet niets.

Respawn till you drop

Een bijzondere functie is om een herstelpunt te laden als je bent neergeschoten, of om de game te hervatten. Als je er voor kiest om de game te hervatten, komt Conrad ter plekke weer tot leven met bijna een volledige gezondheidsbalk. Dat maakt elke vijandelijke dreiging, medkits als het oplaadbare schild in Flashback 2 in feite overbodig, aangezien je altijd meteen weer kunt opstaan ​​van de dood en weg kunt lopen.


Ga direct naar Flashback 2 op BOL.com.

Recensie over Flashback 2

Het is jammer dat er tegenwoordig nog spellen op de markt komen die echt tegenvallen. Hoewel de graphics prima in orde zijn en het concept er goed uitziet (niets mis met een platformgame!) is de uitvoering van Flashback 2 simpelweg niet in orde. Naast talloze bugs (mijn wapen met ongelimiteerde munitie weigerde regelmatig!) is de besturing al het grootste struikelblok. Het is onhandig en te precies, wat het spel onnodig lastig en frustrerend maakt om te spelen. Ik probeer mijn mening altijd te koppelen aan de mogelijke mening van de beoogde doelgroep, maar eerlijk gezegd denk ik dat niemand deze game echt zal waarderen – ook niet de spelers van de originele Flashback uit 1992.

Score: 3


Info

Flashback 2
Uitgever: Microids
Getest op: PS5
Genre: Platform
Prijs: 49.95 euro.

Games koop je online bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Avatar for Dennis van HoutsDennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.