Game review: Far Cry New Dawn

Far Cry is een echte wannahave-reeks geworden in de gamewereld. De unieke combinatie van felle actie en het survival-element dat in de games ronddwaalt, is geweldig goed uitgewerkt. Bovendien zien de tussenfilmpjes er ook nog eens erg gelikt uit, wat gamefanatiekelingen natuurlijk helemaal weten te waarderen. Het gebeurt immers zo vaak dat óf de gameplay óf de tussenfilmpjes te veel aandacht krijgen!

Far Cry New Dawn

In New Dawn is het tijd voor een nieuw begin. De wereld is ten onder gegaan aan een flinke oorlog. Mensen hebben jarenlang ondergronds geleefd, bang voor alles wat er gebeurde aan de oppervlakte. Bang om dood te gaan. Nu het ergste van de vervuiling voorbij is, lijkt het ook weer veilig om te kunnen ademen en leven. Mensen kruipen uit hun schuilplaatsen en proberen een nieuw plekje te veroveren in de wereld. Plunderend en veroverend heb je altijd mensen die de baas proberen te spelen. Ben jij opgewassen tegen de brute plunderaars The Highway Men?

Thuisbasis

Anders dan andere Far Cry games, is het in New Dawn niet de bedoeling dat je continue op pad bent om een rondtrekkende beweging te maken door een onbekend gebied. Nee, in New Dawn opereer je vanuit een thuisbasis. Vanuit daar voer je relatief kleine missies uit om grondstoffen en personen te redden. Met die middelen kun je jouw thuisbasis upgraden, waarbij je ook steeds nieuwere wapens en bepantsering kunt vervaardigen en je eigen tools kunt upgraden.

Verzamelen en killen

Het lijkt een beetje tegenstrijdig, het verzamelen en het moorden, maar het zijn beide heel verslavende activiteiten. De rush van een geslaagde strijd ruist nog door je aderen als je zoekt naar achtergebleven kostbaarheden, die je kunt gebruiken om je eigen personage te verbeteren en sterker te maken. Hoe gaaf is dat? Daarbij loop je door een geweldige omgeving, in een wereld waar de natuur jarenlang ongestoord zijn gang heeft kunnen gaan. Verwacht dus geen dorre boel met zandvlakten en oude wrakken, maar een weelderig bloeide moeder natuur die terugpakt wat van haar was.

Missies en outposts

De missies zijn niet heel erg gevarieerd, maar toch leuk genoeg om te blijven herhalen. Aan de ene kant zijn er verschillende Outposts die je in New Dawn moet veroveren. Deze outposts bevatten Ethanol, een kostbaar goed dat je kunt gebruiken om je eigen basis te verbeteren. Nadat je een outpost hebt veroverd kun je alle ethanol opnemen en doorsluizen naar je basis. Even later komen nieuwe vijanden die weer intrek nemen in de outpost en ‘m volgieten met het kostbare goed, waarna je weer opnieuw kunt beginnen – maar dan met fellere tegenstanders. Daarnaast zijn er genoeg missies om personages te redden of op te halen, om pakketjes op te halen of droppings te looten. Alles voor je eigen karakter, je kunt ‘m namelijk blijven upgraden!

Ga direct naar Far Cry New Dawn op BOL.com.

Recensie over Far Cry New Dawn

New Dawn is alles behalve een domme shooter. Sterker nog: het is misschien eerder een RPG dan een shooter te noemen, hoewel beide elementen goed en groots naar voren komen. De missies zijn spannend en leuk, met interessante puzzels om op te lossen en genoeg loot om te verzamelen. Maak wapens uit oude materialen, verzamel overlevenden om je skills te helpen verbeteren en wordt de beste soldier in deze new dawn!

Info

Far Cry New Dawn, Ubisoft
PS4, XBOX One, PC, fps / rpg.