Game review: Destiny 2

destiny 2 packshotDestiny – ken je die game nog? Waarin je als een soort superhuman met bijzondere krachten het moet opnemen tegen de buitenaardse invasie – die flink wat planeten om zeep heeft geholpen? Welnu: dat verhaal wordt dit keer nog eens dunnetjes overgedaan. Maar dan op onze oude, vertrouwde Aarde. En dan komen de gamemakers van Bungie bij elkaar om de ervaringen over het eerste spel eens te bespreken. Waar ze achterkwamen? Waarschijnlijk dat het spel te veel steunde op multiplayer games. Het was eerder een arenagame met een single-player gameoptie dan andersom. En dat precies wat ze hebben gedaan: Destiny opgepakt, opgepoetst, geüpgrade aan alle kanten en nieuwe verhalen toegevoegd. Het resultaat is een geweldige game-ervaring!

Fan van het eerste uur

Maar ik moet je wel bekennen: ik ben een beetje bevooroordeeld. Want ik vond Destiny 1 al helemaal te gek, zoals je kunt lezen in onze review. Het ontbreken van een goed verhaal was wel jammer, maar weerhield me er niet van uren te steken in het upgraden van mijn personages, het verzamelen van betere wapens en het uitvoeren van missies. Aan de andere kant: het eerste deel steekt schril af tegen de ervaringen van Destiny 2… het spel ziet er zo veel beter en mooier uit. Er is bijzonder veel aandacht geschonken aan de sfeer, wat je soms de rillingen over je rug laat lopen. De muziek speelt hierbij ook parten, natuurlijk, maar let eens op die geweldige schakeringen in licht en donker… het werken met de zaklamp voor extra spanning of de enorme hordes vijanden die zich verscholen achter de omgevingselementen naar je toe bewegen!

Vijandig

Natuurlijk gaat het in Destiny 2 ook vooral om de vijanden – de Red Legion, onder leiding van Dominus Ghaul –  die je moet zien te verslaan. De missies omvatten stiekem een redelijk klein gebied op de planeet, waardoor je regelmatig moet terugkeren naar een bepaald segment. Wees gerust: de vijand doet dat ook. Zo gebeurt het dat je regelmatig in eenzelfde deel terugkomt. Het voordeel is wel dat je op die momenten betere gear kunt vinden zodat je jezelf kunt verbeteren – en die gear zul je hard genoeg nodig hebben in de multiplayer! In de single player-versie kun je kiezen uit Adventures en het volgen van de verhaallijn met zijn side-quests. Daar kun je al snel een mooie loot bij elkaar verzamelen – gave pluspunten bij games als dit.

Multiplayer

Maar natuurlijk is er ook een duidelijke multiplayer aanwezig. Ook die heet weer de Crucible, waarbij een overenthousiaste strijdheer de matches met elkaar verbind. In deze Crucible is voor ieder wat wils, van Casual gamers tot een enthousiaste Cometitive modus, waar het soms hard tegen hard kan gaan (hoewel… het spel is nog niet zo lang uit, dus veel heel sterke tegenstanders zul je nog niet treffen). Gaaf vind ik de Strikes playlist, waarbij je juist sámen met anderen ten strijde gaat tegen de Red Legion.

Conclusie over Destiny 2

Destiny 2 is echt een briljante game. Was ik al fan van het eerste spel, die liefde is alleen maar gegroeid. Zeker voor een casual gamer als ik is het een heerlijk spel om toch even lekker te knallen. Dikke pluspunten voor de multiplayergames waarbij je met meerderen tegelijk mag aanvallen. Dat geeft het een extra dimensie. Verder lijkt het qua game ontzettend op het eerste spel – maar waarom zou je een goede formule breken – met flink wat upgrades als het aankomt op de verhaallijn en de sfeer. Door: Score: Destiny 2 krijgt 10 van de 10 punten.

Game info

EA Games
PS4, XBOX One, fps. Prijs: 60 euro.