Game review: Control, XBOX One

Control is een nieuwe game, waarin bovennatuurlijke krachten en gaven de boventoon voeren. Klinkt spannend – en het spel zelf is dat ook zeker. Je krijgt te maken met vreemde experimenten, geheime documenten en bovennatuurlijke krachten die je langzaamaan zelf ontwikkeld. Naast spannende momenten en schijnbaar onmogelijke tegenstanders (het kost vaak een paar keer proberen voor je weet waar de eindbazen gevoelig voor zijn) zit er ook een subtiel verhaal in het spel en bevat het bovendien wat humor.

Vrouwelijke rol

In het begin van het spel kruip je in de rol van Jesse Faden, een vrouw die zonder duidelijke reden het Federal Bureau of Control binnenstapt. Daar maak je kennis met de Hiss, zoals Jesse hem noemt, een vreemd geluid dat mensen omvormt tot minions die hun pistolen maar wat graag op jou richten. Wanneer je in het kantoor van de directeur komt, blijkt dat je een rol krijgt bedeeld in dit mysterieuze fenomeen. Je krijgt een bijzonder wapen in handen dat zichzelf oplaad en van vorm (en functie) kan veranderen van pistool tot machinegeweer of granaatwerper. Nog wat verder blijkt bovendien dat jij de plaatsvervangend directeur bent… en de enige die deze rotzooi kan opruimen. Je kunt de Hiss de baas, zo blijkt. Maar daarvoor zul je nog wel wat krachten moeten vergaren!

Zoekspel

Naast de gevaarlijke missies is er ook een kwestie van zoeken en vinden. In een aantal kratten (die netjes worden aangegeven met een lichtgevende rand) vind je upgrades voor je geweer, maar ook upgrades die je voor jezelf kunt inzetten. Daarnaast zitten er in de kratten vaak geheime documenten, filmpjes, correspondentie en nog veel meer informatie die het verhaal verder vorm geven – maar die je met een gerust hart links kunt laten liggen. Het draait vooral om het vechten en het upgraden van jouw skills… en die van je wapen. Zo kun je na een tijdje voorwerpen telekinetisch optillen en naar bewakers gooien, spullen gebruiken als schild of razendsnel wegduiken.

Verslagen

Tijdens het vechten laten je tegenstander health cubes vallen, die je kunt gebruiken om te herstellen. Dat is best bizar: je zou eerder dekking zoeken als je gewond bent, maar je moet juist het strijdveld op! De cubes blijven overigens wel liggen, ze vervliegen niet. Het zal je wel de nodige respawnmomenten kosten, dat dan weer wel… Die respawnmomenten liggen trouwens wel best ver weg, namelijk op je laatste controlepunt. En laat de eindbaas nu net het moeilijkste punt zijn in iedere missie? Je maakt dus heel wat meters voor je weer op de plek van bestemming bent. Dat zorgt voor een vervelende herhaling in het spel. EN dat toch al op een punt waarbij je tamelijk gefrustreerd kunt zijn als je voor de zoveelste keer bent verslagen!

Grafisch feest

Dat neemt niet weg dat Control een grafisch genot is om te spelen. Er zijn zo veel details, je krijgt gewoon een heel bijzondere sfeer in de game. Wanneer je bijvoorbeeld een tafel optilt met je telekinetische gave, dan zullen de papiertjes erop ook naar beneden dwarrelen. Of je kunt meubelstukken simpelweg laten versplinteren. Erg mooi gedaan. Ook de tussenfilmpjes zijn geweldig gemaakt, hoewel ze voor de voortgang van het spel niet veel doen.

Ga direct naar Control op BOL.com.

Recensie over Control

Control is een spannende actiegame die afspeelt in een paranormale wereld. Dat is op zich niet heel bijzonder, maar het feit dat dit spel een geweldige vormgeving kent, sfeervolle omgevingen en special effects, maakt hem wel bijzonder. Het verhaal heeft niet veel om het lijf maar is wel prettig uitgewerkt. Bovendien zit er een fijne dosis humor in het spel, die je ook weer uit de details (zoals de gevonden documenten) kunt halen. Dat het spel wat repetitief is en soms frustrerend? Tja, dat is wel een nare eigenschap van het spel.

Info

Control, 505 games
XBOX One, shooter.