Game review: Baldurs Gate Enhanced Edition

Baldurs Gate bestaat 20 jaar. Baldurs Gate ken je misschien niet meer, maar het is één van de grootste en meest uitgebreide rpg’s die je kunt krijgen. Het heeft de basis gelegd voor zo veel games die later zijn uitgebracht! De verhaallijnen en de karakters, de loot die je kunt verzamelen en upgraden… het is echt een heel uitgebreide game waar je uren lang plezier aan zult beleven.

Klassieke uitstraling

Hoewel dit een Enhanced Edition is van Baldurs Gate I en II, is er met zorg omgegaan met de klassieke vormgeving en de manier van bewegen van de karakters. Qua beeld en geluid is het dus een trip down memory lane, maar dan wel met de moderne technieken om op de steunen. Je krijgt dus wel goed geluid en scherp beeld – dat zou immers mensen wegjagen. Wel zie je in deze game de schilderachtige stijl waarin het spel vormgegeven is: niet realistisch, maar ook niet te cartoonesk. De stijl is sober en rustig, waardoor alle aandacht kan gaan naar de verhaallijnen en het spel zelf. Zo zijn de personages die over het spel bewegen vrij sober en eenvoudig vormgegeven, terwijl de portretten juist heel gedetailleerd en uitgesproken zijn.

Uitgebreid

Zoals ik al meldde: Baldurs Gate: Enhanced Edition is ontzettend uitgebreid. Dat merk je al wanneer je het spel start, je moet dan immers een compleet nieuw personage samenstellen uit verschillende rassen en klassen, geuren en kleuren. Je bepaald je kracht en zwakte, je voordelen en je zwakke kanten. Vanuit een soort leerlingfunctie begint het verhaal op te bouwen en uit te breiden. Naarmate je vordert krijg je verschillende opdrachten en missies om uit te voeren, waar je de nodige uren mee zoet zult zijn. Naast de rode draad door het spel (een tekort aan ijzer) wordt je namelijk overladen met sidequests en extra missies. Echt spannend zijn die sidequests niet, maar ze zorgen wel voor een betere verhaallijn.

Teamwork

Gelukkig hoef je het niet in je eentje te doen. Naarmate het spel vordert en je nieuwe mensen leert kennen, zal je team ook groeien en uitbreiden, wisselen en veranderen. Tijdens de gevechten kun je steeds kiezen met welk personage je speelt en wat je de andere, computergestuurde, karakters laat doen. Dat maakt het spel nog een stukje interessanter. Zet het realtime gevecht op pauze, geef opdrachten aan iedereen en start het spel weer: het is een bijzondere variant op rts! Dat maakt ook dat je zorg moet hebben voor alle karakters in je team. Zorg dat iedereen goed voorzien is van gear en wapens, dat iedereen zijn skills goed heeft ontwikkeld.

Ga direct naar Baldurs Gate Enhanced Edition op BOL.com.

Recensie over Baldurs Gate: Enhanced Edition

Het was best spannend om dit spel te spelen. Niet alleen omdat het ook voor mij 20 jaar geleden is dat ik het heb gespeeld, maar hoe is het overgezet naar de consoles? Vroeger had je op de PS2 een tweetal Baldurs Gate titels, maar dat waren meer Diablo-klonen dan dat ze gekoppeld waren aan deze RPG. Dat ze oorspronkelijk voor de PC gemaakt zijn, dat is echter wel duidelijk. De bediening laat hierbij echt te wensen over, het is simpelweg wat omslachtig. Het voelt trager dan het oude muisklikken van voorheen. Toch is het net niet storend, zeker als je het oude spel niet kent. Pluspunten zijn de unieke wereld en het uitgebreide verhaal, de doordachte karakters en de geweldige wereld waarin je mag verdwalen!

Info

Baldur’s Gate: Enhanced Edition, Mindscape
PS4, role playing game.