Game recensie: Battlefield V

Battlefield V neemt je mee naar het heetst van de strijd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Je hebt daarbij de keuze uit 3 (de 4e komt er aan) Single Player War Stories en een aantal multiplayer-modes. Terwijl de War Stories je juist meenemen naar bijna intieme en persoonlijke verhalen die je veelal alleen moet uitvechten, staat bij de multiplayer juist het samenwerken en het vechten vanuit squads centraal. Reis af naar alle hoeken van de wereld, haal je geweren uit de olie en maak je klaar voor een spectaculair gevecht.

Multiplayer

De meeste aandacht van Battlefield V is gegaan naar de multiplayer opties. Die zijn dan ook verreweg het meest spectaculair, met ratelende geweren en daverende explosies. Ga je vijanden te lijf in tanks, vliegtuigen of al lopend. In totaal kunnen 64 players het strijdveld betreden. Dat is ook wel nodig, want die spelers moeten elkaar allemaal bijstaan. Niet alleen je teammates moeten je helpen wanneer je bent neergeschoten (iedereen kan iemand anders reviven) maar je moet er ook rekening mee houden dat je jouw tegenstanders ontdoet van munitie – die is namelijk schaars in deze shooter. In de multiplayer modus ga je voor groots in de Grand Operationmodus, maar kun je ook aan de slag met Conquest of het coöperatieve Combined Arms

Single player in Battlefield V

Natuurlijk is er ook ruim aandacht voor single player verhalen. In de War Stories, wel te verstaan. Daarbij moet je het juist veelal in je eentje zien te rooien en een vijandig gebied overwinnen. Houd dus rekening met heel wat sluipen en moorden, maar ook met een fikse tijdsdruk. Vooral in de Noorse bergen (met briljante sneeuwstormen en een spectaculaire ski-trip) is die druk goed te voelen. Hier zijn health packs en munitie gelukkig wel meer voorradig, zodat je je daar in ieder geval geen zorgen om hoeft te maken.

Authentiek

Battlefield V is bijzonder goed geslaagd in het verpakken van een shooter in een authentieke WW2-stijl. De omgevingen, voertuigen en wapens doen authentiek aan. De geluiden, het herladen en de terugslag… erg goed uitgevoerd. Je kunt alle wapens, voertuigen en kleding nog naar wens aanpassen, hoewel dat wel ten koste gaat van de authenticiteit. Daarbij kun je genieten van geweldige omgevingen, van over de hele wereld. Zelfs Rotterdam komt er in voor, voordat het grote oorlogsgeweld er in huisvestte. Indrukwekkend om te zien, zeker als het zo dicht bij huis komt.

Recensie over Battlefield V

Battlefield is een echte oorlogsshooter. Jammer genoeg zijn nog niet alle War Stories actief en wordt er nog hard gewerkt aan nieuwe features en gevechtsklassen. Dat neigt een tikje naar ‘het spel is eigenlijk nog niet af, maar we werken hard door’. Klein minpuntje. Aan de andere kant: wat een spectakelstuk! Vooral de grootse multiplayermissies zijn bizar om te zien en in mee te vechten. Grafisch is het knap uitgewerkt, het oorlogsgeweld knalt uit je speakers. Dit is echt Battlefield.

Ga direct naar Battlefield V op BOL.com.

Game info

EA Games