Gadget review: Philips Hue Gradient lightstrip

Ik zal het niet onder stoelen of banken schuiven: ik ben fan van Philips Hue. Alles klopt. Het systeem, de bediening, de integratie en het ontwerp van de complete armaturen. Het is ook super tof om te zien dat Philips nog altijd doorgaat met het ontwikkelen van hun concept om zo nieuwe functies en features toe te voegen aan hun systeem.

HDMI Sync Box

Zo mochten we vorig jaar de Philips Hue HDMI Sync Box uitproberen. In het kort: dat kastje plaats je tussen een bron (dvd-speler, de settop-box van je televisie of je gameconsole) en je televisie. Je kunt drie HDMI-bronnen combineren naar één HDMI-poort van je televisie. De Sync Box kijkt vervolgens naar de kleuren die worden doorgegeven… en stuurt daarmee een paar lampen aan om te veranderen in die kleur. Hoe gaaf is dat? Je zou het kunnen zien als Ambilight+, waarbij je niet alleen je televisie, maar je hele kamer laat veranderen. Er was echter één probleempje: een echte Ambilight maak je niet van je televisie! Je kunt wel twee Hue lampen naast (of achter) je televisie zetten… het is toch anders. Hoewel het mega gaaf is om wat Hue spotjes mee te laten kleuren met het beeld van je televisie! Het systeem mistte nog iets.

Hue Gradient Play Lightstrip

De oplossing zit hem in de evolutie van een oude bekende: de Hue Lightstrip. Wanneer je een lightstrip achter je televisie zou plakken, heb je één lichtbron. Het probleem: een lightstrip kan slechts één kleur aannemen. En dat is precies het probleem dat de Hue Gradient Play Lightstrip heeft opgelost. Hierbij kun je namelijk alle segmenten afzonderlijk kleuren, dimmen en laten oplichten! De kleuren kunnen zelfs in elkaar laten overlopen. Een ultieme oplossing!

In de juiste hoek

Maar er is nog een uitdaging dat Philips vol overgave het hoofd heeft geboden. Als je de strip gewoon achter je televisie zou plakken, schijnt het licht recht tegen de muur. Felle randen ontstaan, die snel dimmen en vervagen. Een echt gaaf effect levert dat niet op, kan ik je verzekeren. Geloof me. Als je de lichtstrip in een hoek van ongeveer 45 graden zou plaatsen, is het effect grootser en imposanter. De Gradient Lightstrip bestaat dan ook uit een zwarte basis in een hoek van 90 graden, waar aan één zijde de lightstrip zelf is verwerkt. Met de meegeleverde steunen (twee hoeksteunen en drie rechte steunen) krijgt de strip zijn definitieve vorm. Plak ze op de achterkant van je televisie en bevestig de Philips Hue Gradient Lightstrip op de beugels. Koppel deze vervolgens met de Hue HDMI Sync Box en maak de benodigde instellingen (en daar wordt je netjes stap voor stap doorheen geloodst, geen paniek!)

Aansluiten van de Philips Hue Play Gradient Lightstrip

De stroomkabel van de Lightstrip loopt naar het midden van je televisie, zodat je er van de voorkant niets van ziet. De stroomconnector plug je in de stekker van de Hue Sync Box (die heeft drie ingangen) en nadat je de lamp hebt gekoppeld met je Hue bubble ben je klaar voor actie. Vanaf dat moment kun je de lamp ook bedienen met je Hue software, Google Assistent of Siri. Maar… via die wegen kun je de strip slechts in één kleur veranderen. Het is vooralsnog niet mogelijk de strip op die manier in verschillende kleuren op te delen. Het is wel mogelijk om de kleur en de helderheid in te stellen, waardoor je de strip kunt meenemen in je automatiseringsplan. De lightstrip geeft ook als de televisie uitstaat een fraai diffuus omgevingslicht af. Even instellen je Hue Sync app en je bent klaar voor een intense beleving. Daar kun je namelijk aangeven hoe intens de kleurveranderingen moeten zijn en wat de maximale lichtintensiteit mag zijn. Die instellingen kun je maken per HDMI poort. Je televisie-ervaring kan dus wat gematigder zijn dan je filmervaring of je game-instellingen!

Koppelen

Voor het ultieme effect van de Hue Gradient Play Light Strip, moet je hem echt koppelen met de Hue HDMI Sync Box. En dan is het effect van de Philips Ambient televisies ineens binnen handbereik! Het is een stuk fraaier dan onze losse lichtbalken, die we achter onze televisie hadden geplaatst (het grootste nadeel: je hebt alleen links en rechts wat licht, dat snel wordt afgeremd door kasten, lampen en planten). De lichtstrip geeft overal licht, dat op een fraaie manier meekleurt met het beeld op je televisie. Een ander groot voordeel is dat de strip ook per zijde van de televisie meekleurt met het beeld, zodat je echt het gevoel hebt dat je in het televisieprogramma of de film kruipt. Je kunt daarbij ook nog eens andere lampen laten meekleuren, als je een nóg intensere ervaring wil.

Ga direct naar Philips Hue Play Gradient Lightstrip op BOL.com.

Recensie over Philips Hue Play Gradient Lightstrip

Heb je een Hue Play HDMI Sync Box? Dan haal je met de Philips Hue Play Gradient Lightstrip zonder twijfel de meest intense ervaring in huis die je met het systeem kunt bereiken. Koppel hem met een paar lampen in dezelfde entertainmentruimte om next-level te gaan. Het effect is adembenemend… maar gelijk aan dat van de Philips Ambient televisies. Heb je de Sync Box nog niet en moet je beide sets aanschaffen? Dan is het misschien interessanter om je televisie in te ruilen voor een nieuw exemplaar. De Gradient Lightstrips zijn eenvoudig in gebruik en makkelijk te installeren. Let wel op de omtrek van je televisie, de strip is namelijk beschikbaar voor televisies van 55, 65 en 75 inch (en alles wat daar tussen zit). Het is dus niet geschikt voor kleinere modellen. De strip is ook zonder de Sync Box te bedienen, maar enkel in één kleur in te stellen. Dat is een nadeeltje dat vast opgelost gaat worden in de toekomst!

Philips Hue Play Gradient Lightstrip, Philips
Meer weten?
Prijs: 179 euro.