Gadget review: Nest Cam IQ

Nest is bij iedereen wel bekend vanwege de gaaf uitziende Nest thermostaat. Wat sommige mensen nog niet weten, is dat ze ook rookmelders en beveiligingscamera’s hebben en dat die items geweldig goed samenwerken met andere diensten, zodat je een volledig geautomatiseerd huis voor elkaar kunt krijgen! Hun nieuwste product is de Nest Cam IQ. De slimste beveiligingscamera in de stal van Nest. Waarom? Omdat hij gezichtsherkenning heeft. Zo krijg je op je smartphone niet alleen melding dát er iemand binnenkomt, maar ook wíe (nb: mits je een abonnement hebt op Nest Aware). En dat is wel prettig! Daarnaast kun je acties instellen, zodat de verwarming aanspringt als er iemand binnenkomt en de Philips Hue lampen aangaan.

Ontwerp

Wat ik zo gaaf vind aan Nest, is dat ze goed nadenken over hoe iets zou moeten werken en hoe het er uit moet zien. Het is dan ook absoluut geen straf om de Nest Cam IQ in huis te hebben staan. Het witte designcameraatje zal bij iedereen ook netjes passen, hoe je nu een rustieke inrichting hebt of een kille Jan des Bouvrie-look. De camera voelt ook erg degelijk en staat als een huis. Jammer is wel dat de camera met een dikke, 3 meter lange USB-c kabel van stroom moet worden voorzien. De verbinding met het internet verloopt overigens via wifi.

Installatie

De installatie van zo’n camera is natuurlijk wel een dingetje. Daar moet je niet te veel tijd mee kwijt zijn. Heb je al een Nest-account (bijvoorbeeld voor je thermostaat of rookmelder), dan is het instellen van de Nest Cam IQ een fluitje van een cent. Klik in de app op Toevoegen, scan de code op de camera en geef aan dat je bestaande apparaten mogen helpen met instellen. Oh ja – en het kan zijn dat je het wachtwoord van je router even moet invoeren. Meer is het niet. Vanaf dat moment kun je de camera gebruiken vanaf ieder apparaat met de Nest-app geïnstalleerd.

Gebruik

Het beeld van de Nest Cam IQ is bijzonder goed. Je krijgt een ongelofelijk beeld van 130 graden. Dat is erg breed, maar zorgt wonderbaarlijk genoeg voor niet al te veel extreme vervormingen. De video wordt opgenomen in full-HD kwaliteit, waarbij er foto’s kunnen worden gemaakt in 4K resolutie – in fotografietermen is dat 8 megapixel. Genoeg voor een A4-poster. Door die dubbele resolutie kan de camera zelfs inzoomen op details, zoals een gezicht van iemand die binnenkomt. In de app worden gezichten en personen ook gevolgd. ’s Avonds maakt de Nest Cam IQ gebruik van infrarood hulplicht, zodat ook dan alles goed zichtbaar is. Je kunt de camera ook tijdelijk uitschakelen. Zo kun je een schema instellen waarom de camera aan- of uitspringt, maar je kunt ook gebruikmaken van de Away-functie van je thermostaat. Of een geofence instellen… mogelijkheden te over om je huis goed beschermd achter te laten!

Terugkijken

De grootste beperking van de Nest Cams is eigenlijk wel dat je er een abonnement voor nodig hebt. Standaard krijg je een periode van 3 uur aan opslag per camera, waarbij de tijdlijn gewoon doorloopt. Neem je een abonnement, dan kun je die tijd oprekken tot 10 en 30 dagen. Let wel: dat abonnement moet je per camera activeren. De camera’s nemen namelijk continu op, waarbij je gebeurtenissen in de tijdbalk kunt waarnemen middels een bolletje. Zo spring je snel naar het juiste moment. Via je smartphone kun je meldingen ontvangen van die activiteiten, zodat je altijd op de hoogte bent.

Extra functies

Heb je een Nest Aware-abonnement, dan heb je een paar extra functies ter beschikking. Dan kun je bijvoorbeeld filmpjes doorsturen naar anderen, of een timelapsefilm maken.  Je kunt ook een melding ontvangen wanneer er een hard geluid is, naast bewegingsdetectie. In je beeld kun je bovendien Activity Zones instellen. Zo zou je een kader om de koekjestrommel kunnen trekken – wanneer er iemand in de buurt komt, krijg je een melding. Met een Nest Aware-abonnement kun je vier van dit soort zones instellen – maar dat ligt ook een beetje aan het doel van je camera. Handig is wel dat je een zone kunt vermijden, zoals een raam waar verkeer langskomt. En ziet de camera iemand bekends, dan kun je de app daarop laten reageren.

Conclusie over Nest Cam IQ

Deze camera is ontzettend veelzijdig en biedt meer mogelijkheden en betere technische specificaties dan zijn voorganger. Minpunt van de Nest camera’s is wel dat je een abonnement nodig hebt om ze ten volle te gebruiken.

Door: CooleSuggesties
Score: Nest Cam IQ krijgt 8 van de 10 punten.

Nest Cam IQ, Nest