Gadget recensie: Motorola Moto X4

Motorola is natuurlijk bekend van hun populaire smartphones, zoals de Motorola G5-modellen. Uitstekende smartphones met veel coole gadgets en technieken, waar je al blij van wordt. Wat weinig mensen weten, is dat Motorola ook een bovenklasse reeks smartphones heeft: de X-serie. De X2 stamt inmiddels uit 2015, en werd de afgelopen jaren vervangen door de Motorola Z-reeks, met de gave uitbreidingsmogelijkheden. Dit jaar besloot Lenovo de X-reeks weer nieuw leven in te blazen. Zie hier: de Motorola Moto X4!

Middenklasse

Verbazend is echter dat de X-reeks smartphones niet meer de vlaggenschepen zijn van Motorola, maar juist de middenklasse vormen. De X4 doet qua uitvoering dus echt onder aan de Z-reeks telefoons. Toch zet hij er echt stoer uit, met zijn aluminium behuizing met glazen afwerking, waarbij de strakke vormen er ook stoer uitzien. De telefoon heeft bovendien een redelijk gewicht (de 163 gram zal voor sommigen zelfs ‘zwaar’ zijn) maar daardoor ligt hij wel erg prettig in de hand. Ook de knoppen aan de zijkant voelen erg degelijk aan. Jammer genoeg zijn de volumeknoppen even groot als de aan-knop, waardoor je ze op de tast wat minder goed kunt onderscheiden. De smartphone is zelfs IPX68 gecertificeerd, waardoor hij redelijk waterbestendig is.

Simtastisch

De Motorola Moto X4 beschikt over een dual sim-mogelijkheid. De sleuf daarvoor vind je aan de bovenkant van het toestel. Erg handig voor wanneer je een zakelijk abonnement combineert met je persoonlijke telefoonabonnement, maar let op: mocht je nieg genoed hebben aan het ingebouwde interne geheugen van 32 of 64GB zul je moeten kiezen: of een tweede sim-kaartje, of een micro-SD geheugenkaartje… het is aan jou!

Beeldscherm

Voor een 5,2-inch groot display zoals die van de Motorola Moto X4 heb je wel een bepaalde beeldkwaliteit nodig, anders is het gebruik niet zo prettig. De full-HD resolutie volstaat op alle fronten. Tegenwoordig zie je schermen van dit formaat met een hogere resolutie, maar er zijn ook genoeg smartphones die een lagere resolutie gebruiken. Dit is gewoon lekker scherp: precies goed! Het scherm is bovendien uitgevoerd van stevig Gorilla glass, waardoor het tegen een stootje kan. Bovendien is het bewerkt met een coating, waardoor vegen en vingerafdrukken worden tegengegaan.

Camera

Het mindere punt is de camera van deze smartphone. De Motorola Moto X4 heeft namelijk twee ingebouwde camera’s in de body zitten, maar deze werken niet samen: je kunt kiezen uit het gebruik van een normale camera, ofwel een groothoeklens voor grotere omgevingen of groepsportretten. In omgevingen met matig licht laat de camera te wensen over: de resultaten hebben een zichtbare ruis. Overdag levert het echter prima foto’s op, die mooi helder zijn – soms zelfs een tikje overbelicht. De camerafunctie heeft bovendien een paar coole features: met de bokehmodus krijg je een sfeervolle scherptediepte, hoewel deze softwarematige onscherpte niet altijd op de juiste plek zit. De Smart Camera zou in staat zijn om voorwerpen en monumenten te herkennen – vaak is dat ook zo, maar niet altijd. Jammer genoeg worden de resultaten opgezocht op het internet. Dat zorgt voor de nodige vertraging, waarbij je de camera tijdelijk niet kunt gebruiken.

Conclusie over Motorola Moto X4

De Motorola Moto X4 is een geweldige smartphone, ondanks de ‘gemiddelde’ camera in matig licht. De acht kernen zorgen voor goede prestaties, de 4GB werkgeheugen en het opslaggeheugen van 64GB maken dat je zorgeloos kunt doen wat je wilt. De afwerking is echt briljant. Natuurlijk zitten hier ook de Motorola Gestures op, zodat je met een enkele handbeweging de camera kunt activeren of de zaklamp kunt aanzetten. De accu van 3000 mAh zorgt voor een dag energie.

Door: CooleSuggesties
Score: Motorola Moto X4 krijgt 8 van de 10 punten.

Motorola Moto X4, Motorola