Gadget review: Motorola Moto g60

De specificaties op het doosje van de Motorola Moto g60 doen ons al watertanden: een 6,8-inch beeldscherm, een 108 megapixel hoofdcamera en een 6000 mAh accu. Hoe staat dit budgetmodel smartphone tussen zijn concurrenten?

Vormgeving

De Motorola Moto g60 is een imposant toestel om te zien. Door de siliconen beschermhoes, die standaard om het toestel zit, is de kunststof behuizing niet goed zichtbaar. Het toestel voelt degelijk aan, en wanneer je de siliconen hoes gebruikt zul je niets merken van de vingerafdruk-gevoelige kunststof behuizing. Deze is overigens verkrijgbaar in de kleur Ink Blue en Dynamic Gray. Het beeldscherm is behoorlijk smal en hoog, met een diameter van 6,8 inch. Door het lange ontwerp is het echter niet zo eenvoudig met één hand te bedienen. Op de achterkant vind je drie lenzen boven elkaar zitten, in een uitstulping die vrij subtiel is. Jammer genoeg heeft de siliconen beschermhoes geen hogere rand om de lenzen wat extra bescherming te geven.

Knoppen en aansluitingen

Er zijn vijf knoppen aanwezig op de behuizing van de Motorola Moto g60. Aan de rechterzijde vind je onderop de aan/uitknop, met daarboven de twee volumeknoppen. Als bovenste knop aan de linkerzijde vind je de sneltoets voor Google Assistent. Een welkome aanvulling, maar door de lengte van het toestel niet altijd even makkelijk te bereiken. Op de achterkant van het toestel bevind zich een ronde vingerafdruksensor, die je gebruikt om je toestel of bepaalde apps te ontgrendelen. Onder op het toestel vind je een USB-C oplaadpunt en een kleine speakergrill, bovenop vind je een aansluiting voor een 3,5mm koptelefoonkabel.

Beeldscherm

Natuurlijk moet die lage prijs ergens vandaan komen. In dit geval doet het beeldscherm daar een duit in het zakje. Het FHD beeldscherm heeft een resolutie van 2460×1080 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz, wat voor een toestel in dit segment wel indrukwekkend is. Het beeldscherm is helder en fel, prima zichtbaar in matig zonlicht en toont een fraai breedbeeld, waardoor hij zeker geschikt is voor het kijken van films en series.

Specificaties

De Motorola Moto g60 draait op een Qualcomm Snapdragon 732G-processor, die een goede ervaring biedt voor het spelen van games. De processor is niet één van de snelste, maar volstaat wel in de meeste situaties. En dankzij de gamingtechnieken draaien games vrij soepel. In het dagelijks gebruik zal de 6GB werkgeheugen eerder een belemmering vormen, wat bij een aantal geopende apps zorgt voor wat vertragingen bij het wisselen tussen apps. De 6000 mAh accu is fors en daarmee kom je makkelijk de dag door. Bovendien ondersteunt de smartphone 50W snelladen, waardoor je in 12 minuten opladen weer 12 uur vooruit kunt. De 128 GB interne opslag kun je uitbreiden met een MicroSD geheugenkaartje. De Moto g60 draait op Android 11 en maakt verbinding via 4G.

Camera’s

De Motorola Moto g60 beschikt over drie camera’s. De hoofdcamera is een 108MP sensor met een diafragma van f/1.9. De 8MP groothoeklens (f/2.2) wordt ook gebruikt als macrolens. Tot slot is er een 2MP dieptesensor. De foto’s van de Motorola Moto G60 zijn niet zo goed als die van zijn grotere broers, maar in omgevingen met genoeg licht volstaan ze zeker. Opvallend is dat de kleuren met de hoofdcamera wat ingetogener zijn dan die met de groothoeklens. Ook zijn de foto’s wat zacht, ze zijn net niet lekker scherp. De camera is goed genoeg voor social media, maar mist in kleur en vooral in scherpte. Hiermee schiet je geen posterformaat landschapsfoto’s of haarscherpe foodfoto’s waar je de kleinste kruimeltjes in kunt waarnemen. In omgevingen met matig licht presteren de camera’s een stuk minder goed, waarbij ook de nodige kleurafwijkingen zichbaar zijn. Je kunt filmen in 4K (30 fps) en 1080p (30 of 60 fps). Dankzij de rekenkracht van dit model kun je ook slowmotion films opnemen met 120 of 240 fps.

Ga direct naar Motorola llllMoto g60 op BOL.com.

Recensie over Motorola llllMoto g60

De Motorola Moto g60 zal je niet teleurstellen als je zoekt naar een degelijke allrounder waar je prima foto’s mee kunt schieten. Er zijn toestellen met een betere camera, maar de g60 geeft je een fraai totaalplaatje. Het schermformaat is ideaal voor het kijken van films en series, maar hij is wat hoog als je hem met één hand wilt bedienen. Toch heeft hij een nette prijs-kwaliteitverhouding, zeker als de camera niet je hoogste prioriteit is. Jammer dat Motorola hier wel een grote nadruk op legt.

Motorola llllMoto g60
Adviesprijs: 249 euro.

Op zoek naar coole gadgets?