Gadget review: Motorola G5s

Lenovo komt met twee nieuwe Smartphones in de middenklasse-range: de opvolger van de geprezen Motorola Moto G5: de Moto G5S en Moto G5S Plus – het zijn in feite speciale edities van de populaire Moto G5. Aangezien we de G5 niet in handen hebben gehad, laten we die ‘upgrade’ en ‘extraatjes’ even buiten beschouwing en vragen we ons af: is de Motorola G5s een geschikte kandidaat om als smartphone te gebruiken?

Full metal jacket

We zijn positief verrast door de metalen behuizing van de Moto G5s De koele behuizing, die netjes mat is gemaakt, ligt stevig in de hand. De body is uit één stuk vervaardigd, wat de degelijkheid en stevigheid ten goede komt. Met een klein pinnetje kun je het schuifje openklikken waarna je de (twee) simkaarten kunt plaatsen. Het Gorillaglas aan de voorkant geeft ook een veilig gevoel. Dit toestel is gemaakt voor mannen – broekzakbestendig en jaszak-proof, hoewel een beschermende shell natuurlijk altijd een goed idee is.

Long life

De accu heeft een vermogen van 3000 mAh. Daarmee kun je een hele dat actief in de weer met je toestel, zonder dat je je zorgen hoeft te maken voor het energieniveau van je smartphone. Houdt echter de meegeleverde lader bij de hand, want met deze TurboPower-lader heb je in slechts 15 minuten weer 5 uur batterij. Natuurlijk scheelt het wat je doet met je smartphone, hoe lang je accu meegaat. Als je live Netflix gaat streamen, of 3D games gaat spelen, dan zul je na een paar uur toch op zoek moeten naar een stopcontact. Maar we gaan natuurlijk uit van een gemiddelde dag. Gebruik je je smartphone minimaal, dan kun je makkelijk twee dagen met de accu doen.

Camera

De camera van een smartphone begint een steeds groter beslissingselement te worden. Een slechte camera? Dan heb je een slechte smartphone. De Moto G5s heeft een 16 megapixel camera, die gebruik maakt van een snelle fase-detectie autofocus (PDAF). Daardoor heb je in een mum van tijd een scherpe foto gemaakt, wat de smartphone tot een goede snapshotcamera maakt. Zeker als je bedenkt dat je de camera activeert door ‘m twee keer snel te draaien. Erg handig! De foto’s zijn overigens van prima kwaliteit voor online doeleinden – de kleuren en helderheid zijn netjes, maar zoom je flink in, dan ontdek je een wat blokkerig beeld. Dat valt helemaal op in wat schemerige omgevingen, maar dat is gewoon bij smartphones. Aan de voorkant van de Moto G5s vind je een 5 megapixel groothoekcamera. De groothoek is natuurlijk erg prettig wanneer je meer op de foto wil zetten dan alleen jezelf. Houd de camera wel op een flinke afstand, anders is het beeld erg vertekend. Opvallend hierbij is de led-flitser, dat zie je niet vaak bij een selfiecamera. De Moto G5s Plus heeft een betere camerafunctie, met een 13 megapixel dual-camera aan de achterkant en een 8 megapixel selfiecamera aan de voorkant.

Beeldscherm

Groot pluspunt van de Moto G5s is het aangenaam grote scherm, dat scherp en helder is. Het 5,2” Full-HD display heeft een mooie kleurweergave en is uit bijna alle hoeken nog goed zichtbaar. Het vertoont geen afwijkingen in de hoeken, kan qua helderheid zo worden ingesteld dat het ook in daglicht goed zichtbaar is en levert scherpe beelden. Onder de motorkap van deze telefoon draait een 1.4 Ghz octa-core processor – niet extreem snel, maar wel in de bovenmoot. Daar kun je nog wel wat jaren mee vooruit als je niets raars wenst. Ook is deze smartphone voorzien van de laatste features zoals Night Display en Quick Reply.

Moto G5s, Motorola Klik hier voor de Prijs: 229 euro.

Op zoek naar coole gadgets?