Gadget review: JBL Clip3 bluetooth speaker

Het vakantieseizoen komt er weer aan, en dat betekent dat we veel meer op pad zijn dan normaal. Om je ook in een vreemde omgeving een beetje thuis te voelen kun je zorgen voor een beetje sentiment, in de vorm van muziek. Je smartphone heb je immers altijd bij je, daar heb je legio mogelijkheden om muziek op te beluisteren! Speel je muziek echter hardop af, dus niet via een koptelefoon, dan laten de meeste smartphones het al snel afweten. Een bluetooth speaker biedt soelaas, maar ook daar zijn flink wat kwaliteitsverschillen. Wij probeerden de opmerkelijk vormgegeven JBL Clip3 uit: is dit de ultieme speaker voor deze zomer?

Ultiem draagbaar

Wat meteen opvalt aan de JBL Clip3 is de vormgeving. De ronde speaker is best dik, maar voelt heel comfortabel aan in je hand. Hij ligt zo’n beetje in je hand, je hoeft hem nauwelijks vast te grijpen. Dat hoeft trouwens ook niet, want aan de bovenkant van de speaker steekt een stoere stalen beugel met een soort karabijnhaak. Je kunt hem dus overal aan hangen waar je die haak aan kunt hangen. Een aanhaaklus van je rugzak, het lusje van je broek, een tak, een slinger, de parasol… wat je maar kunt bedenken wat het gewicht van deze speaker kan houden. En echt zwaar is hij met zijn 220 gram niet. Dat maakt hem dus geweldig praktisch om mee te nemen!

Functioneel

Dankzij de vormgeving en vooral de interne behuizing, levert de JBL Clip3 een mooi en warm geluid. Het is mooi helder, zonder echte steken te laten vallen in het middenbereik. Natuurlijk kun je van de bas niet al te veel verwachten in zo’n kleine behuizing, maar dat mis je ook niet echt, dankzij de aandacht voor het middenbereik. Wat wel opvalt is dat de speaker een echte sweet spot heeft. Als je hem recht van voren beluistert, heeft hij beduidend de beste geluidskwaliteit. Is de speaker iets van je afgericht zakt de kwaliteit. Op zich niets verwonderlijks, maar het ronde ontwerp doet een 360-gradentechniek vermoeden. Die heeft-ie dus niet. Je kunt de bluetooth speaker ook gebruiken als handsfree toestel. Daarbij doet hij prima dienst, mede dankzij het bereik van de speaker is de stem luid en duidelijk te horen. Ook de microfoon doet goed dienst.

Zomerbestendig

Nu komt wel het belangrijkste voor de aankomende zomer: kun je hem wel overal mee naartoe nemen? Ja, dat kan. Zonder problemen. Het apparaat is IPX-7 proof. Dat betekent dat hij écht waterdicht is, mits je het klepje voor de USB-kabel of de 3,5mm audiokabel goed sluit… anders heb je alsnog een probleem. Dankzij het waterdichte ontwerp is hij ook geschikt voor het strand, bos, eigenlijk overal kun je hem mee naartoe nemen. Als het gaat regenen heb jij in ieder geval nog een muziekje bij de hand! Op een volle accu kun je ongeveer tien uur muziek luisteren. Laat maar komen, die regen! Oh nee, wacht… op naar het strand!

Conclusie over JBL Clip3

De Clip3 is een compacte speaker die vooral opvalt door zijn ingebouwde karabijnhaak. De speaker levert 3,3 watt muziek op. Dat is een mooi volume voor een klein gezelschap. Het geluid is mooi vol, hoewel de bas niet echt prominent aanwezig is. Bij muziek hoor je dus eerder de lyrics dan de baslijn! Of je dat hinderlijk vindt? Dat is heel persoonlijk. Van mij had de bas wel feller mogen zijn, maar in zo’n compacte behuizing is dat lastig te realiseren.

Door:
Score: JBL Clip3 krijgt 8 van de 10 punten.

JBL Clip3, JBL