Gadget review: Honeywell Lyric C2 beveiligingscamera

Honeywell ken je vast wel van de thermostaten. Alle oudere huizen hadden zo’n draaithermostaat, en ook in de moderne tijd heeft Honeywell niet stilgestaan en zijn eigen digitale, slimme varianten ontwikkeld. Maar dat is niet het enige waar ze mee bezig zijn. Ze hebben namelijk ook beveiligingscamera’s op de markt gebracht – of in ieder geval camera’s die je op het internet kunt aansluiten. Het is natuurlijk aan jou wat je er mee doet. Eerlijk gezegd vind ik de camera’s ook beter voor een wat algemener doel met bijzaak beveiliging dan andersom. Maar daarover dadelijk meer. Laten we de Honeywell Lyric C2 eens goed bekijken.

Strak en subtiel ontwerp

Als er iets opvalt als je de Honeywell Lyric C2 beveiligingscamera vergelijkt met de voorganger, de Honeywell Lyric C1, dan valt meteen op dat het ontwerp een stuk strakker en stabieler is. Waar de vorige camera nog met wat zorg moest worden neergezet, omdat-ie anders kon omvallen, staat de C2 op zijn ronde voet een stuk stabieler. De ronde camera zit verwerkt in een mat-chromen beugeltje. Je kunt de camera draaien, maar hem ook uit de beugen halen. Achterop zit namelijk een bevestigingsmogelijkheid waarmee je hem aan een schroef kunt hangen. Ook de voet kun je gebruiken als ophangbeugel. Handig! De bewegingsvrijheid van de Honeywell Lyric C2 camera is dus beperkt tot verticaal kantelen. Als je naar links of rechts wil, moet je het voetje draaien. Simpel, niet? De USB-kabel, waarmee de camera van stroom wordt voorzien, kun je via de onderkant van de voet netjes wegwerpen. Een simpele doch effectieve methode.

Functies

Zo’n camera zet je natuurlijk niet voor de sier neer. De Honeywell Lyric C2 camera is praktisch in te stellen via de Honeywell app. Scan met de camera de QR-code van de app, vul je wifiwachtwoord in en je bent klaar. Vervolgens kun je de camera verder instellen, mocht je dat willen. Je kunt een schema maken wanneer je de camera actief wil laten zijn, of je hem wil laten inschakelen zodra je zelf niet thuis bent, enzovoort. Je kunt zelfs zones instellen die in de gaten gehouden moeten worden. Dat is praktisch: als je de camera naar buiten richt, wil je niet dat je een melding krijgt zodra er een auto voorbijrijdt! De beelden worden opgevangen door een kwalitatief goede camera, die een beeldhoek van 145 graden kan waarnemen. Zelfs in het donker pakt hij de beelden goed op. Het enige minpunt is tegenlicht: dat vindt de C2 niet zo fijn. Je kunt hem dus instellen dat je een melding krijgt als de camera beweging detecteert, maar ook als er geluid wordt waargenomen.

Veiligheid

Je zou hem dus ook prima als babyfoon of als camera op de kinderkamer kunnen gebruiken. Kun je meteen spotten als je kroost op nachtelijke ontdekkingstocht gaat! Een praktische feature van de C2 is dat de communicatie twee kanten op kan. Je kan niet alleen horen wat er voor de camera gebeurt, maar ook terugpraten! Een bijzonder praktische functie is dat de camera niet alleen beelden in Full-HD kan opslaan (met 6x digitale zoom), maar ook dat hij beschikt over een rookmelder en koolstofdioxidemelder! Dat geeft toch meteen weer een extra stukje veiligheid in je huishouden.

Opslag

Alle filmpjes worden 24 uur lang op de server van Honeywell opgeslagen. Gratis en voor niks. Op zich een heel fijne service, maar je moet dus wel een beetje in de gaten houden wat er allemaal gebeurt en wat je wil bewaren. Vanuit de app kun je filmpjes die je wil bewaren downloaden naar de meegeleverde Micro-SD kaart, maar ook naar je smartphone. Dat geeft weer heel wat meer mogelijkheden natuurlijk. Jammer genoeg heb je geen mogelijkheden om de opslagcapaciteit en opslagduur bij Honeywell te verhogen. Wel is het prettig dat je een back-upmogelijkheid hebt om beelden op te slaan als het internet hapert.

Ga direct naar Honeywell Lyric C2 op BOL.com.

Recensie over Honeywell Lyric C2

De Honeywell Lyric C2 is een mooie upgrade van de C1. Hij ziet er gelikter uit, heeft een beter beeld. De functionaliteiten zijn nagenoeg ongewijzigd – en dat is ergens wel jammer. Aan de andere kant: voor dit bedrag heb je een heel mooie camera die je overal kunt inzetten, van beveiligingscamera als je op vakantie bent tot een babyfoon op de kinderkamer. Klein minpuntje is de ontbrekende integratie met bijvoorbeeld IFTTT. Ik zou het wel prettig vinden dat het licht aangaat als er iemand een ruimte binnenkomt! Maar dat is een mooie feature voor een toekomstige update.

Honeywell Lyric C2
Adviesprijs: 80 euro.

Op zoek naar coole gadgets?