Gadget review: Fairphone 3+

Fairphone werkt al een paar jaar aan een beter milieu en een hoger bewustzijn in ons consumentengedrag… in ieder geval op het gebied van smartphones. Want er worden te veel smartphones weggegooid en van de hand gedaan omdat ze ‘verouderd’ zijn, maar ook omdat ze kleine beschadigingen hebben opgelopen. Zonde, want een kleine kras hoeft niet te betekenen dat de hele smartphone vervangen moet worden. Daarom kun je met je Fairphone vrijwel alle onderdelen zelf en zonder enige technische voorkennis vervangen. Als je een LEGO-doos kunt bouwen, kun je ook je Fairphone repareren. Zo simpel? Ja, zo simpel. En dat is een geweldige feature!

Fairphone 3+

De Fairphone 3+ ziet er identiek uit aan de Fairphone 3 uit 2019, en dat is hij ook, afgezien van een verbeterde camera aan de voor- en achterkant, verbeterde audio en het feit dat deze telefoon geen 9% gerecycled plastic bevat, maar een indrukwekkende hoeveelheid van 40%. Daarnaast draait de Fairphone 3+ op Android 10, wat een nieuw scala aan functies oplevert voor jou als gebruiker. Ze proberen overigens maar liefst 5 jaar aan updates te leveren aan hun gebruikers, wat indrukwekkend is. Aan het model van de telefoon zul je trouwens niet zien dat het een modern en hip toestel is. De afmetingen van 158 x 71,8 x 9,9 mm en een gewicht van 189 gram scoren niet bepaald hoog op de cool-meter. Het feit dat je dingen zelf kunt vervangen, heeft zo zijn prijs. Zo is het model vrij dik en lomp (of zal ik het liever ‘robuust’ noemen?) met een relatief klein scherm voor de behuizing, als je kijkt naar de moderne maatstaven. Aan de andere kant kun je alles losschroeven, vervangen of upgraden. De Fairphone bestaat uit zes verschillende modules, van accu tot camera en natuurlijk de behuizing.

Het scherm

Voor het formaat telefoon is het scherm vrij klein. Waar het tegenwoordig normaal is om een scherm te hebben zonder rand, is het 5,65-inch lcd-scherm voorzien van een redelijk fikse rand. Het scherm heeft een goede resolutie, maar is niet bijzonder kleurrijk of helder. Het is een goed scherm voor dagelijks gebruik. In omgevingen met veel licht, zoals buiten, zul je wellicht in de problemen komen met de leesbaarheid van het scherm. Pluspunt is de afwerking met Gorilla Glass 5, waardoor je geen extra screen protector nodig hebt. Gaat het scherm onverhoopt stuk of krijg je – door welk bizar ongeluk dan ook – een kras op je scherm, kun het altijd nog vervangen.

Features

Qua bescherming is de Fairphone 3+ voorzien van een vingerafdruksensor, die wat mij betreft te hoog op de achterkant van de behuizing te vinden is. Net boven het midden is veel intuïtiever, deze zit nog een stukje hoger. Het opladen of de communicatie doe je via een moderne USB-C aansluiting, wat prettig is als je meerdere USB-C apparaten hebt. Bovenop de smartphone vind je een 3,5mm koptelefoonaansluiting. De processor is een Qualcomm Snapdragon 632, een processor die in 2018 geproduceerd is en in tal van middenklasse smartphones gebruikt wordt. Het toestel is niet één van de snelste, maar zeker niet een van de traagste. Je hebt daarbij de beschikking over 4GB werkgeheugen en 64GB opslag, die je kunt uitbreiden middels een micro-SD geheugenkaart.

Camera

Een van de grootste troeven van de Fairphone 3+ boven het vorige model is de camera. De 12 megapixel camera heeft een upgrade gekregen naar 48 megapixel. De camera levert goede beelden op bij voldoende licht, met mooie kleuren en genoeg detail. Met weinig licht heeft iedere middenklasse smartphonecamera het zwaar, zo ook de camera van de Fairphone. De camera-app beschikt over AI-scèneherkenning, een snelle autofocus, object-tracking en beeldstabilisatie, maar geen nachtmodus. Dat zou een geweldige nieuwe feature zijn! Je kunt wel fotograferen in RAW, wat ik als fotograaf erg prettig vind. Daarmee heb je namelijk meer vrijheid in het instellen van bijvoorbeeld de witbalans en is er meer pixelinformatie opgeslagen, waardoor aanpassingen in de belichting beter uitvallen. Een ander minpunt is dat je op het scherm moet tikken om scherp te stellen en de foto te maken. De digitale zoom biedt ruimte voor 8x zoom, maar moet (zoals altijd) vermeden worden. Softwarematige vergrotingen leveren altijd kwaliteitsverlies op, helaas. Filmen kun je tot maximaal 4K bij 30 frames per seconde. De smartphone beschikt over een slowmotionfunctie, maar dat is eerder een gimmick dan een serieus bruikbare functie. De selfiecamera levert scherpe beelden op, die veel details (misschien te veel?) laten zien. Leuk detail voor Fairphone 3-eigenaren: die kunnen natuurlijk gewoon upgraden! Voor bijna 60 euro zet je de nieuwe 48 megapixel camera in je oude Fairphone 3. Hoe cool is dat?

Recensie over Fairphone 3+

De Fairphone 3+ is een uniek product. Laat ik voorop stellen: het is zeker niet het snelste toestel, ook niet het beste. Alles is prima tot goed. Het grootste pluspunt is dat deze smartphone volledig gericht is op het behoud van onze wereld: de recyclebaarheid van dit toestel is bizar groot. Je kunt alles zelf aanpassen en vervangen! Zelfs een oplaadkabel en stroomadapter worden niet meegeleverd, aangezien die toch in de kast verdwijnen. Het streven om 5 jaar lang updates te leveren voor Android, de volledige installatie en het toenemend percentage hergebruikt plastic is een mooie ontwikkeling. Dat het hele apparaat daarbij transparant in elkaar steekt (zelfs het besturingssysteem kun je wijzigen, mocht je dat willen), is prijzenswaardig. Het is vooral dankzij die ethische features dat deze telefoon dikke pluspunten krijgt.

Fairphone 3+, Fairphone
Meer weten?
Prijs: 469 euro.