Gadget review: Arlo Ultra 2 XL

Ik vind het geweldig om te zien hoe sommige merken zich ontwikkelen. Zo is Arlo druk bezig om het probleem van de korte accuduur aan te pakken, waar we eerder tegenaan liepen bij andere reviews van de Arlo beveiligingscamera’s. De Arlo Ultra 2 XL is de nieuwste toevoeging aan de Arlo-familie van beveiligingscamera’s. Je kunt hem alleen kopen in een set, wat de prijs flink omhoogdrijft: voor 739 euro heb je de starterskit in huis met 2 Arlo 2 XL beveiligingscamera’s en een hub. Wil je alleen de camera (heb je al de hub), dan betaal je 369,99 euro voor één enkele camera. Maar wat kun je daar allemaal mee?

Hub-tastisch

Het is belangrijk om te weten dat de Arlo Ultra 2 XL beveiligingscamera’s niet werken op de standaard wifi-verbinding, zoals de andere Arlo camera’s. Je moet een netwerk opzetten met de Arlo hub, die als bijkomend voordeel heeft dat alle beelden lokaal worden opgenomen (en dat je dus niet direct de noodzaak hebt om een abonnement af te sluiten om al je bewakingsbeelden op te slaan).

De specificaties

De Arlo Ultra 2 is eigenlijk wel het topmodel van de beveiligingscamera’s – op alle fronten. Zo heb je de mogelijkheid om beveiligingsbeelden op te slaan in een resolutie van maximaal 4K (of 2K, als je de bandbreedte wil besparen) met een uitstekende HDR beeldbewerking. Er wordt automatisch ingezoomd op bewegingen, hij biedt verbeterde nachtzicht in kleur, een ingebouwde verlichting en een sirene, een kijkhoek van maar liefst 180 graden en hij werkt maximaal een jaar lang op één enkele acculading. Dat doen niet veel beveiligingscamera’s ‘m na! In de set vind je twee beveiligingscamera’s, de nieuwe SmartHub, een acculader en twee montagesteunen. Deze forse camera (de accu maakt hem best groot, met afmetingen van 120mm x 64.2mm x 86mm en een gewicht van 490 gram) moet je namelijk met een steun vastschroeven aan de muur of onder een balk. Daarvoor heb je drie schroeven nodig. De camera draai je met een standaard 3/4 schroef vast, waardoor hij niet makkelijk mee te nemen is.

Vormgeving

Net als de overige Arlo beveiligingscamera’s is ook de Arlo Ultra 2 XL langwerpig van vorm, een beetje als een halve pil. Hij is alleen in het wit verkrijgbaar, naar we zien dat veel andere camera’s inmiddels een zwarte evenknie hebben. Het is even afwachten of dit model dat ook krijgt. Onderop vind je een knop, waarmee je de waterdichte behuizing kunt verwijderen en toegang krijgt tot de accu. Die neem je er uit en laad je op in de meegeleverde acculader. Vervolgens klik je hem weer vast en kun je de camera weer op zijn houder plaatsen. Nadeeltje van de flexibele houder is dat je hem echt los moet schroeven, waarbij ook het scharnierdeel los komt. Als je hem vast hebt gemaakt, moet je dus even kijken of je alles nog goed in beeld hebt, en of de juiste gebieden gecontroleerd worden op beweging. Aan de voorkant van de camera vind je de lens, de led-lampen voor verlichting en twee statuslampjes.

Bewegingssensoren

Een krachtige feature van dergelijke camera’s, zeker in combinatie met de SmartHub, is dat je een indrukwekkend beveiligingssysteem in huis haalt die je direct een waarschuwing stuurt zodra hij beweging detecteert. Je kunt er voor kiezen om de camera automatisch in te laten zoomen op het onderwerp, het model beschikt over een 12x digitale zoom. Met de zoomfunctie ingeschakeld kun je overigens niet kiezen voor 4K opnames. Je kunt er voor kiezen om de verlichting aan te laten springen (dat zal de batterijduur wel verkorten natuurlijk) en je kunt een opname laten maken op de geheugenkaart in de SmartHib. Heb je een abonnement, dan wordt dit fragment ook opgeslagen in de cloud. De ingebouwde schijnwerper dient overigens niet alleen om ongenodigden af te schrikken: het is ook praktisch wanneer je thuiskomt in het donker en wat extra licht kunt gebruiken voor het vinden van je huissleutel.

Arlo Abonnement

Waarom zou je een abonnement nemen op Arlo Secure? Welnu: je krijgt 30 dagen cloudopslag voor je bewakingsbeelden, wat een praktische aanvulling is op de lokale opslag. Daarnaast kan de camera onderscheid maken tussen mensen, dieren en auto’s. Daarnaast kun je de functie Bel een vriend inschakelen als een soort hulpdienst, zodat je een extra laagje veiligheid inbouwt wanneer je op de sireneknop drukt. Arlo Secure kost 2,99 euro voor één camera en 9,99 euro voor onbeperkt aantal camera’s. Lees hier meer over Arlo Secure.

Centrale app

Natuurlijk heb je niets aan die camera’s zonder een goede app. De Arlo app is duidelijk en overzichtelijk en biedt alles wat je wil weten. Zodra je de app opent, krijg je alle camera’s overzichtelijk naast elkaar. Onder in het scherm zie je de knoppen Apparaten, Bibliotheek, Modus en Instellingen. De knop Apparaten brengt je terug naar het openingsscherm en de knop Bibliotheek brengt je naar een scherm waar je toegang hebt tot alle opgenomen video op datum met miniaturen en tijdstempels. Gebruik de modusknop om SmartHub-instellingen voor bewegings- en geluidsdetectie te configureren, push- en e-mailwaarschuwingen in te schakelen en nieuwe apparaten toe te voegen. Hier kunt u ook bewegings- en waarschuwingsschema’s instellen, de hub uitschakelen en geofencing gebruiken om de hub te activeren wanneer je het huis verlaat. Daar kun je bovendien slimme meldingen configureren of je abonnent aan te passen. Er is ook een pakketdetectiefunctie die een waarschuwing stuurt wanneer een pakket is afgeleverd.

Ga direct naar Arlo Ultra 2 XL op BOL.com.

Recensie over Arlo Ultra 2 XL

De Arlo Ultra 2 XL kost een aardig bedrag, maar je krijgt wel waar voor je geld. Het fraai vormgegeven model past bij ieder huis en voelt ontzettend solide aan. Dankzij de accu kun je hem overal ophangen, zonder te werken met kabels. De 4K opnames zien er haarscherp uit en ook de nachtbeelden in kleur zien er goed uit. Let wel: daarvoor heb je de ingebouwde spotlight nodig. Gebruik je die niet, dan heb je heldere zwart-witbeelden. De videokwaliteit van de Ultra is uitstekend, maar ook het geluid is dik in orde. Je kunt prima spreken via de ingebouwde microfoon en luidspreker, het klinkt allemaal luid en duidelijk. Slimme functies als bewegingsregistratie, automatisch zoomen, en de slimme detectiemogelijkheden uit het abonnement zijn geweldig en je zult snel gewend raken aan de mogelijkheden die je gratis proefabonnement je bieden.

Arlo Ultra 2 XL
Meer weten? Klik hier.
Adviesprijs: 739,95 euro.