Gadget review: Arlo Go 2 beveiligingscamera met wifi en 4G

Beveiligingscamera’s vormen een steeds belangrijker deel van onze smart homes. Niet alleen om dat gevoel van veiligheid, ook van vrijheid. Waar je ook bent, je weet altijd wat er speelt. De Arlo Go 2 neemt je nog een zorg uit handen: deze beveiligingscamera neemt niet alleen beelden op naar een micro-SD geheugenkaart (of de cloud, als je een abonnement neemt), de verbinding gaat via wifi of 4G. En dat biedt natuurlijk heel wat mogelijkheden! Want achter in je tuin heb je misschien niet zo’n briljante verbinding. Maar ook voor mensen die echt extern de boel in de gaten willen houden, krijgen hiermee die mogelijkheid. Staat je caravan bijvoorbeeld het jaar rond op een vaste plek? Met deze camera weet je wat er gebeurt, ook al ben je niet in de buurt. Ook grote grasvelden, een aanmeerplek of andere afgelegen plekken kun je met deze camera in de gaten houden.

Echt draadloos

De Arlo Go 2 beveiligingscamera met 4G en wifi werkt dan ook echt draadloos, als stand-alone apparaat. De batterij gaat ongeveer een jaar mee volgens de fabrikant, wat ervoor zorgt dat je een nagenoeg onbezorgde installatie hebt. Je hoeft niet eens in de buurt van je huis te hebben, waardoor je hem overal kunt neerhangen waar je wilt. Dat doe je met een stevige beugel, die je met drie schroeven vastzet, zoals we gezien hebben met de Arlo Essential XL Spotlight camera. Het is even werk, maar het is ook wel een veilig idee om te weten dat iemand niet zomaar de camera van zijn magnetische voet kan pakken, zoals bij de andere Arlo camera’s. De camera schakelt automatisch over van wifi naar 4G, mocht dat nodig zijn. Valt de stroom dus uit? Dan doen je camera’s toch nog hun ding! Maar de kracht zit hem toch wel in de mogelijkheid om de camera’s echt overal neer te hangen. Eenmaal op 4G verbonden reageert de camera net zo snel op de app als via Wifi, wat best indrukwekkend is. En heb je zelfs geen wifi of 4G? Dan worden de beelden toch opgenomen en doet de camera wat je hem hebt opgedragen: de spotlight springt netjes aan bij het detecteren van beweging, eventueel de sirene ook. Hoe mooi is dat? Alleen kom je er in dat geval pas later achter, als je weer contact kunt leggen met de camera!

Bekende kwaliteit

Als je bekend bent met de andere beveiligingscamera’s van Arlo, zal de Arlo Go 2 weinig verrassends voor je in petto hebben. De camera heeft een imposante accu, biedt tweewegcommunicatie (houd rekening met een korte vertraging!), nachtzicht in kleur, een spotlight en een ingebouwde sirene. Dat is een heerlijk pakket. In tegenstelling tot de Arlo Ultra 2 biedt deze camera geen 4K resolutie, maar moet je het doen met 1920×1080 pixels, ofwel Full HD. Dat is in de regel scherp genoeg, je moet natuurlijk ook rekening houden met het feit dat de camera diens opnames moet verspreiden via het optionele 4G mobiele netwerk! De opnames kunnen ook hier weer in de cloud (waarop je een abonnement (Arlo Secure, 2,99 per maand per camera) moet nemen voor 30 dagen opslag en gepersonaliseerde detectie met onderscheid tussen mensen, dieren en voertuigen), maar je kunt ook afzien van die slimme detectie en alle beelden opslaan op een micro-SD geheugenkaart. Belangrijk om te weten: deze camera is echt een stand-alone camera: hij kan niet met de HUB worden verbonden voor het opslaan van de beelden!

Strakke vormgeving

Deze camera ziet er weer fraai uit. Net als de Essential XL maakt ook deze camera gebruik van de nieuwe XL batterij, waardoor hij lekker lang meekan. Het gevolg is wel dat de camera er een stuk groter uit komt te zien. De witte behuizing (er komt een zwarte optionele kap beschikbaar) is opvallend en ziet er fraai uit. Aan de voorkant prijkt een zwart oppervlak die ruimte biedt voor de led-verlichting, de camera’s en de speakers. Je kunt de camera openen om toegang te krijgen tot de opslag van beelden en het plaatsen van een 4G-kaartje. Ook kun je de batterij vervangen voor een vol exemplaar. Je kunt er ook voor kiezen om de batterij op te laden door de camera te verbinden met de magnetische oplaadkabel, die op alle Arlo camera’s past.

Recensie over Arlo Go 2

De Arlo Go 2 is een bijzondere camera. Het fraaie aan dit toestel is dat je hem letterlijk overal kunt plaatsen. Dankzij de combinatie van wifi en 4G is hij namelijk niet afhankelijk van een wifi-verbinding met het internet. Ook het interne micro-sd geheugenkaartje is praktisch, aangezien je zo beelden offline kunt opnemen. Jammer voor wanneer je de Arlo HUB hebt: die kun je niet gebruiken in combinatie met de Go 2, maar dat is inherent aan het principe van 4G. De camera neemt beelden haarscherp op in Full-HD. De Ultra 4 neemt scherpere beelden op, maar de vraag is of je dat nodig hebt of niet. De ingebouwde accu heeft een imposante levensduur van een jaar.

Arlo Go 2
Meer weten? Klik hier.
Adviesprijs: 329.99 euro.