logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Startende freelancer? Zo stel je een succesvolle offerte op

Als startende freelancer is het opstellen van offertes en het binnenhalen van klanten een belangrijk onderdeel van je werkzaamheden. Een goede offerte kan het verschil maken tussen het wel of niet binnenhalen van een opdracht. En als je eenmaal een opdracht hebt, wil je natuurlijk wel dat de klant tevreden is en mogelijk zelfs terugkomt voor meer werk. In deze blog geven we je tips hoe je als freelancer succesvol offertes opstelt en hoe je een klant binnenhaalt.

Zorg dat je gezien wordt

Laten we beginnen bij het begin. Het binnenhalen van een klant is minstens zo belangrijk als het opstellen van een goede offerte. Hoe haal je een klant binnen? Door actief te zoeken naar opdrachten. Als freelancer is actief op zoek gaan naar klanten met opdrachten van groot belang. Zo niet verdwijn je in de massa. Als je geluk hebt rollen de klanten vanzelf binnen, maar meestal zal je zelf toch wat moeite moeten doen om je volgende opdracht binnen te halen. Dit kun je doen via je netwerk, maar ook via online platformen zoals Upwork of Freelancer.com. Maak een website aan en adverteer ook op de socials.

Maak gebruik van referenties

Als je eenmaal een opdracht hebt afgerond, is het belangrijk om de klant tevreden te houden. Vraag daarom altijd om een referentie die je kunt gebruiken voor toekomstige opdrachten. Een goede referentie kan het verschil maken tussen het wel of niet binnenhalen van een nieuwe opdracht.

Bied extra service

Als freelancer kun je je onderscheiden door net dat beetje extra service te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een gratis consult of gratis support na de oplevering van je opdracht.

Houd het kort en krachtig

Over naar de offerte. Als freelancer is het belangrijk om je offerte kort en krachtig te houden. Te veel informatie is overkill. De klant wil snel een beeld krijgen van wat jij kunt bieden en tegen welke prijs. Zorg daarom voor een duidelijke structuur en maak gebruik van korte zinnen. Het is misschien verleidelijk om een prijs per uur of per dienst te geven, maar dit kan verwarrend en onduidelijk zijn voor de klant. Geef daarom in het begin altijd een totaalprijs voor de opdracht. Dit geeft de klant een duidelijk beeld van wat de opdracht hem of haar gaat kosten en voorkomt verrassingen achteraf.

Zorg voor een goede opvolging en advies

Als je eenmaal een offerte hebt verstuurd, is het belangrijk om de klant op te volgen. Wacht niet te lang met het sturen van een herinnering of pak je telefoon en bel je potentiële klant gewoon even op. Je zal zien dat een persoonlijk gesprek vaak de doorslag geeft. Daarbij kan je ook altijd advies geven en richtlijnen die de klant meteen kan implementeren.

Houd grip op je administratie

Tot slot is het belangrijk om er constant voor te zorgen dat je boekhouding op orde is. Is dit niet het geval? Dan is de kans groot dat je hier later onnodig veel tijd aan kwijt bent, en dat is iets wat je als startende ondernemer absoluut niet wil. Zorg ervoor dat je weet wat boekhouden is en schaf bijvoorbeeld een systeem voor voorraadbeheer en handel software aan. Zo ben je er zeker van dat je je zaakjes op orde hebt en kun je je uitsluitend focussen op dat waar je energie van krijgt: ondernemen!

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.