Game review: Fire Emblem: three houses

Er zijn van die gamereeksen die al jarenlang – wat zeg ik – decennia lang – meegaan en eigenelijk maar weinig van hun succes inboeten. Denk aan Final Fantasy, Mortal Kombat of Call of Duty, om maar een paar compleet verschillende games te noemen. Maar er is een derde reeks, die na 12 jaar (!) weer op de consoles verschijnt: Fire Emblem, Three Houses is een rpg die veel fans doet stuiteren. Open werelden die verkennen mogen worden, een bonte verzameling strijders waarmee je op pad gaat, een bijzonder indrukwekkend verhaal en een geweldige manier van vechten: Fire Emblem: Three Houses is een turn-based strategy game die het genre wederom op de kaart zet.

Strijdveld

Het strijdveld ziet er bijzonder goed uit. Er wordt mooi gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de Switch, waardoor indrukwekkende landschappen ontstaan. Nieuw in Three Houses is dat je bataljons kunt aanwijzen die je vaardigheden kunnen versterken of je juist kunnen ondersteunen, waardoor de gevechten er bijna beginnen uit te zien als heuse strijdvelden. Dat levert indrukwekkende beelden op, je kunt namelijk inzoomen op het terrein en de troepen inspecteren – zowel van die van jou als die van je tegenstander – waarbij alles er uitziet alsof je een cutscene bekijkt.

Sterke punten

In de oude Fire Emblem games was er een mooie hierarchie als het aankwam op de wapens. Zwaarden waren beter dan bijlen, een lans is sterker dan het zwaard, et cetera. Dat principe is overboord gegooid in deze game. Het ligt eraan wie welk wapen in handen krijgt. Maak gebruik van de juiste eigenschappen en je wapen doet aanzienlijk meer damage. En andersom, natuurlijk. Daarbij heeft ieder wapen wel zijn karakteristieken, maar er is geen sprake meer van een duidelijke steen-papier-schaar-dynamiek. Daarbij spelen de bataljons vooral een strategisch punt. Daarmee zet je vijanden tijdelijk vast op hun plek of kun je zwakkere leden van je gezelschap beschermen. Maar let op: dat doet je tegenstander natuurlijk ook!

Drie Huizen

Zoals de titel doet vermoeden: Fire Emblem: Three Houses draait om drie afdelingen binnen de militaire academie: de Black Eagles, de Blue Lions, en de Golden Deer. Ieder ‘huis’ zou zijn eigen verhaal teweeg moeten brengen, hoewel ik daar zelf nog niet veel ervaring mee heb. Wel heeft iedere afdeling van het Garreg Mach Monastary een geheel eigen stijl, specialiteit en eigenschappen. Die moet je benutten en gebruiken, maar ook beschermen en vermijden… soms kom je wat leden van andere huizen tegen, zodat je moet samenwerken binnen de diverse gevechtsklassen.

Persoonlijke verhalen

Waar Fire Emblem ook hier weer in is geslaagd, is het feit dat het unieke verhalen neerzet die bijzonder goed doordacht zijn. Je moet echt in de karakters kruipen waar je mee te maken krijgt voor je ze optimaal kunt benutten. Voorzie ze van de juiste wapens en middelen, en je ziet ze omhoogschieten tot grote hoogtes. Daarbij speel je het spel gedurende een spannende periode in het land van Fire Emblem, waar een oorlog op handen is. Tijdens deze strijden ontwikkel je jouw studenten en maak je ze sterker, slimmer, behendiger en zorg je dat de volgende strijd weer een stukje makkelijker zal verlopen.

Opdrachten en missies

Natuurlijk moet je in Fire Emblem: Three Houses de nodige missies voltooien om jezelf verder te ontwikkelen. Zo zijn er de grote gevechten, die je speelt in de turn-based strategievorm. Daarnaast zijn er echter talloze sidequests. Die speel je in je eigen vrij tijd, zoals je dat wel mag noemen. De tijdlijn van Three Houses is namelijk opgedeeld in maanden. Iedere maand voer je bepaalde activiteiten uit volgens een schema, maar heb je ook vrije tijd. Die kun je besteden aan het uitvoeren van kleinere en meer gevarieerde missies, waar je fijne beloningen mee kunt verdienen. Maar het is een kwestie van kiezen: je vrije tijd is immers niet onuitputtelijk!

Ga direct naar Fire Emblem: Three Houses op BOL.com.

Recensie over Fire Emblem: Three Houses

De reeks van Fire Emblem heeft een indrukwekkende naam opgebouwd binnen dit genre, maar maakt iedere verwachting waar. Het is een indrukwekkend verhaal vol intriges en magische ontwikkelingen, felle gevechten en ontzettend veel mogelijkheden om je personages te leren kennen en te verbeteren. Er zitten een paar coole strategie-momenten in. Hoewel je moet houden van het hele RPG-gebeuren met veel gesprekjes en ondervragingen, is de actie het meer dan waard. En heb je ‘m helemaal uitgespeeld? Dan kun je ‘m zonder problemen nog eens spelen, maar dan vanuit een ander Huis!

Info

Fire Emblem: Three Houses, Nintendo
Nintendo Switch, rts / rpg.