Filmrecensie: Mary Poppins Returns

Iets meer dan 50 jaar na de originele film komt Disney met een vervolg op één van hun grootste successen: Mary Poppins. In Mary Poppins Returns keert Mary terug naar het gezin waar ze in de eerste film voor gezorgd heeft. Niet omdat het weer helemaal mis gat met hetzelfde gezin… nee, in dit geval zijn de kinderen volwassen geworden en hebben ze zelf kinderen. Michal, het jongetje uit Mary Poppins, is nu een volwassen man en woont samen met zijn kinderen in het ouderlijk huis. Zijn vrouw is een jaar terug overleden, wat een diepe wond heeft achtergelaten in het gezin. De kinderen zijn wijs en zelfstandig opgevoed. Op de jongste na, die heeft nog lekker veel fantasie. Toch zitten ze in de problemen: Michael is een paar maanden vergeten een lening terug te betalen aan de bank, en die eisen nu het ouderlijk huis op!

Oud Londen voor bekenden

Een film terugbrengen in een oude situatie zorgt voor heel wat problemen. Zeker na zo’n lange tijd. Julie Andrews heeft in 1964 een heel karakteristieke rol neergezet van een ietwat eigenzinnige nanny. Hoe kun je die rol overtreffen? Het is in deze film aan Emily Blunt om die prestatie te evenaren, wat met wisselend succes ook gebeurt. Wat wel opvalt is dat Emily een wat platter accent aanmeet dan Julie, waardoor ze regelmatig uit toon valt van de onberispelijke en mysterieuze nanny.

Magisch avontuur

Wat onverminderd blijft, is het feit dat ook dit vervolg van Mary Poppins een bijzonder magisch avontuur is, vol aanstekelijke liedjes. De special effects zijn natuurlijk vele malen beter. Waar in de eerste film gebruik werd gemaakt van live animations, filmfiguren in een tekenfilm, worden nu computergestuurde animaties gebruikt die nauwelijks van echt zijn te onderscheiden. Leuk detail is wel wanneer ze in een porseleinen schaal duiken, die oude techniek weer even tot leven komt. De schoonsteenveger uit de eerste film is hier vervangen door een lampenaansteker, zoals dat in het oude Engeland gebruikelijk was in die tijd. En dat zorgt ook voor magische momenten!

Gezinsperikelen

Natuurlijk staat het gezin Banks centraal in Mary Poppins Returns. De kinderen en kleinkinderen staan onder een flinke stress, wat vooral bij Michael te voelen is. Grappig detail is dat zijn zus Jane net zo’n protestlust heeft als haar moeder, waarbij de lampenaansteker Jack zijn best doet om in een goed daglicht te komen staan bij de knappe jongedame. Daarbij speelt het verschil tussen jeugdige onbevangenheid en fantasie en de volwassen verantwoordelijkheid de grootste rol in deze geweldige film.

Ga direct naar Mary Poppins Returns op BOL.com.

Recensie over Mary Poppins Returns

Disney bewijst al jaren dat tekenfilm lang niet alleen voor jonge kinderen zijn. Volwassenen kunnen net zo goed ongegeneerd genieten van vrolijke animatiefilms. Dankzij de diepere lagen in de films hebben ze ook een goed verhaal te vertellen. Voor zowel jong en oud is Mary Poppins Returns dan ook een feest van herkenning – buiten alle verwijzingen naar de eerste film en de leuke knipogen die er in zitten verwerk. Knap gemaakt en een dappere film. Wat mij betreft een succesvol vervolg!

Titel: Mary Poppins Returns
Uitgever: Walt Disney
Tijdsduur: 130 minuten