Film review: The Flash, seizoen 3

the flash, seizoen 3

Als je een bekende superheld uit zijn eigen comfort zone haalt en omvormt tot – laten we zeggen – een televisieserie, dan heb je wel een uitdaging. Het publiek wil namelijk telkens weer wat nieuws. En dat is toch lastig. Want superhelden, tja, die pakken vooral misdadigers aan. Als je het daarbij zou houden, dan wordt het al snel saai. Een vast format dat iedere keer wordt afgeraffeld. Nee, het moet groot, grootser, grootst. En dus zijn er in seizoen 2 een aantal aartsvijanden en wendingen geïntroduceerd, waar de schrijvers iets mee moesten doen.

Tweede realiteit

Wat bijzonder is aan het slotstuk van het vorige seizoen, is dat Barry – aka The Flash – naar het verleden terugreisde om een aantal zaken recht te zetten. Daarmee maakte hij een soort alternatief universum, waar bijvoorbeeld zijn ouders nog leefden (Barry wist hun dood te voorkomen) en hijzelf een rustig en gelukkig leven kon leiden. Dit moment – de Flashpoint – zorgde voor heel wat veranderingen. De grootste daarvan zorgden wel voor flink wat spannende veranderingen in Team Flash, maar die blijven eigenlijk heel oppervlakkig. The Flash, Seizoen 3 blijft de hele serie lang leunen op het principe van alternatieve tijdlijnen en werelden. Dat lijkt soms wat verwarrend, maar eigenlijk wordt je er met de hand doorheen genomen. Puntje van kritiek zijn de gevolgen van het tijdreizen… daar kun je zo nu en dan vraagtekens bij zetten.

Nieuwe vijanden

Wat wel bijzonder is, zijn de nieuwe tegenstanders waar Barry het in The Flash, seizoen 3, tegen moet opnemen: Doctor Alchemy (die de Flashpoint ongedaan wil maken) en Salvitar (de god van de snelheid). Maar dat is niet alles – want met nieuwe vijanden horen ook nieuwe bondgenoten. Zo worden een paar teamleden van Team Flash voorzien van metakrachten, waardoor ze zich ook kunnen meten met de Flash. Zo veranderd Cisco in The Vibe en krijgt de coole Caitlin vriezende krachten als Killer Frost – met alle gevaren vandien. En dan hebben we het nog niet eens over Kid Flash en Reverse Flash! Bijzonder genoeg blijven de bekende teamleden heel goed met elkaar omgaan – die sarcastische dynamiek blijft de dragende kracht van de serie.

Ga direct naar The Flash, seizoen 3 op BOL.com.

Recensie over The Flash, seizoen 3

Het blijft een dynamische serie. Het principe van tijdreizen brengt een heel nieuwe dimensie in de serie (excuses voor de woordspeling) wat de serie nieuwe kansen biedt. Anders zou hij waarschijnlijk een beetje indutten. Door al die sprongen en twists wordt het verhaal soms wat onduidelijk – maar laat je gewoon meevoeren in de flow, dat is bij The Flash het beste. Daarnaast wordt er meer dan ooit gebruik gemaakt van cameo’s uit andere series en superhelden. Relax en enjoy!

Titel: The Flash, seizoen 3
Uitgever: Warner Bros
Tijdsduur: 860 minuten