Film review: Taken, seizoen 1

Je kent ze vast wel: die razendsnelle filmreeks Taken, alle drie met Liam Neeson in de hoofdrol (die daarmee wel zijn plekje in de filmwereld heeft veroverd). De televisieserie neemt je mee terug in de tijd, naar het moment dat Bryan Mills in contact kwam met de Amerikaanse geheime dienst. Je ziet hoe hij lijdt wanneer hij met zijn zusje naar zijn ouders reist. Als groene baret heeft hij heel wat ellende gezien en meegemaakt. In de trein herkent hij een mogelijk gevaarlijke situatie. Daar handelt hij naar, maar zijn zus wordt dodelijk getroffen. Met dat nieuws komt hij aan bij zijn ouderlijk huis…

Misstap

Het blijkt geen toeval, dat zijn zus om het leven is gekomen. Het was de straf die een Mexicaanse drugsdealer hem heeft toebedeeld nadat Bryan diens zoon heeft neergeschoten, tijdens een inval. Oog om oog, tand om tand. Maar helaas is Bryan ook niet van gister en heeft hij snel in de gaten hoe hij tet werk moet gaan. Tegelijkertijd wordt hij door een Amerikaanse geheime dienst in de gaten gehouden en als lokaas gebruikt om de schutter gevangen te nemen. Dat lukt, waardoor Bryan nog even op zijn wraak moet wachten. Eerst moeten ze informatie ontfrutselen aan de crimineel, om zo langzaam bij de drugsbaas in de buurt te komen. Stuk voor stuk aparte missies, met af en toe een sidequest. Iedere aflevering is daardoor een nieuw avontuur.

Levenswijze

Wat ook opvalt aan Taken, is dat het normale leven van Bryan ook normaal doorloopt. Zo heeft hij regelmatig contact met de beste vriendin van zijn zus, met wie hij langzaam maar zeker een heel innige band opbouwt. Een beetje stuntelig en amateuristisch, als je het mij vraagt. Blijkbaar heeft onze groene baret weinig op met meisjes… maar moet hij ook zorgen voor een plekje in het team aan geheim agenten, die ook in de film regelmatig aangesproken worden. Een leuke blik, hoewel Bryan wel heel erg snel op de voorgrond staat bij zo’n beetje alle missies. Ook als hij alleen achterblijft op een misdaadplek is er eigenlijk niemand die er naar kraait… terwijl hij vol gas op pad gaat op zijn zoektocht naar vergelding.

Recensie over Taken, seizoen 1

Deze serie neemt je mee naar de ‘jonge jaren’ van Bryan Mills, waarin hij de dood van zijn zus moet verwerken en zint op wraak. De serie is spannend en onderhoudend, maar er zitten helaas nog al wat rare sprongen in qua tijdspanne en verhaallijn. Zo is het raar dat Bryan – ondanks zijn psychoses – toch meteen vol in het veld wordt gezet, zo’n beetje de leiding heeft over het al bestaande team en soms dagen van huis is, terwijl zijn nieuwbakken vriendinnetje precies wanneer hij thuiskomt van een dagenlange missie, waar zij niets van weet, het eten klaar heeft, een kaarsje heeft aangestoken en zich leuk heeft aangekleed. Niet te veel bij nadenken, dus, maar gewoon verstand op 0 en genieten van de actie.

Score: 6

Titel: Taken, seizoen 1
Uitgever: Universal Pictures