Film review: Spider-Man: Homecoming

Spider-Man heeft inmiddels heel wat films op zijn naam staan – helemaal sinds films over superhelden helemaal hot zijn. Opvallend is dat het verhaal iedere keer een iets andere insteek krijgt. Nieuwe invalshoeken zijn soms goed, soms wat minder wenselijk. Voor de echte die-hard fans zijn deze variaties in het verhaal natuurlijk wanstaltig om te zien en te beleven, maar voor de gemiddelde actiefilm-fan of superhelden-fanaat? Tja – die bekijkt de film op een heel andere manier.

Verhaal variaties

Er zitten nog al wat verschillen in de basis van Spider-Man: Homecoming. Zo is het al opvallend dat Spider-Man nu een 14-jarige jongen is die nog op de middelbare school zit. Ook dat zijn tante May geen oud besje is, maar een (veel minder oude) Italiaanse schone. Of dat hij een vriend heeft op de middelbare school die ontdekt dat Peter Parker eigenlijk Spider-Man is. Om maar een paar afwijkingen te noemen, die zelfs de leek zal opvallen. Daar zul je toch echt doorheen moeten kijken, maar dat gaat eigenlijk ook voor de nieuw-geschapen Marvel-wereld waarin de nieuwe superhelden zich afspelen. De wereld van De Avengers. Spider-Man: Homecoming speelt namelijk iets verder in de tijd na Captain America: Civil War. Spider-Man is daar een echt broekie, die niets liever wil dan bij de Avengers horen. Maar daar willen ze niets van de puber weten. Ze houden hem op een afstand en laten de leiding over aan Tony Starks assistent, de knorrige Happy.

Buitenaards

Spider-Man: Homecoming draait om het ontstaan van The Vulture, die creepy gast met enorme vleugels. Deze man, gespeeld door Michael Keaton, was ooit een hardwerkende afvalopruimer voor de overheid, tot hij door Tony Stark aan de kant werd geschoven alsof hij niets was. Aangezien de beste man veel buitenaards materiaal ophaalde, had hij stiekem heel wat technologie in zijn schuur liggen. En daar besluit hij wat mee te doen! Hij besloot op met die technieken wapens te maken en te verhandelen op de zwarte markt… waar natuurlijk de nodige slachtoffers bij vallen.

Puberperikelen

Maar wat de film echt spectaculair maakt, is de rol (en de worstelingen) die Peter Parker meemaakt. Hij wil graag meedoen met de grote mensen, maar wordt duidelijk niet serieus genomen. Of toch wel? Vooral ook zijn avonturen op school en zijn contact met het meisje waar hij verliefd op wordt zijn erg leuk in beeld gebracht. Daarnaast is het bijna een actiekomedie geworden, vooral door de manier waarop Spider-Man met zijn nieuwe gaven en vooral zijn nieuwe pak moet leren omgaan.

Conclusie over Spider-Man: Homecoming

Deze nieuwe actiefilm met Spider-Man in de hoofdrol neemt een geheel nieuwe verhaallijn aan. Is dat erg? Tja, dat ligt eraan of je een echte fanboy bent of niet. Wel is zeker dat deze film wat hoog is ingeschaald wat betreft de leeftijd. Het predikaat 16+ vind ik echt wel overdreven. Daar is de film té cartoonesk en grappig voor. Echt grof taalgebruik of bruut geweld komt er niet in voor, en ik denk dat je de spatjes bloed op 1 hand kunt tellen. Gaaf is wel dat The Vulture, die we wel kennen van de strips maar nog niet op het witte doek hebben gezien, eindelijk te beleven is. De ervaren acteurs hebben overigens wel eens beter gepresteerd, ze stappen iets te veel in de rol van een persiflage. Vooral Robert Downey Jr. zet niet bepaald een geloofwaardig karakter neer. Door: Score: Spider-Man: Homecoming krijgt 7 van de 10 punten.