Film recensie: Legion, seizoen 1

Je hebt superhelden in alle soorten en maten. Sommigen zijn stoer geboren en worden nog sterker door speciale krachten, maar de stripverhalen-schrijvers hebben er ook altijd wat plezier in geschonken om een paar underdogs neer te zetten, een paar gasten die op het randje lopen. Zoals Legion, een superheld uit de stal van Marvel. Een chaotisch en hectisch personage, die helemaal niet zo eenvoudig om te vormen lijkt tot een superheldenserie – maar toch is het wonderwel gelukt.

Chaos

Wat de eerste afleveringen van Legion echt kenmerkt, is chaos. Je moet weten dat hoofdpersoon David opgesloten zit een een instituut voor geestelijk gehandicapten. Het gekkenhuis, zogezegd, en de drukke herrie die daar omheen hangt krijgt ruim aandacht in de eerste aflevering. De reden is dat David stemmen hoort en denkt dat die ‘stemmen’ er voor zorgen dat dingen in zijn omgeving stuk gaan. Nou ja – subtiel gezegd, dan. Hele kamers verworden tot puin. Reden om hem op te sluiten? Je zou denken van wel. Toch blijkt er meer aan de hand: David blijkt een mutant te zijn! Hij komt vrij en wordt meteen achterna gezeten door een paar partijen. Zijn vraag is echter: wat is er met zijn vriendinnetje gebeurt?

Werkelijkheid

Al vrij snel leert David dat die Stemmen en het bewegen van voorwerpen niet in zijn hoofd zitten. Ze zijn echt. Hij is een mutant met bovennatuurlijke gaven. En dus leert David ook dat al die chaos, ruis en bizarre mensen die hij ziet, ook echt zijn. Best vreemd, want 30 jaar lang is hem dat uit het hoofd gepraat. Het duurt dus ook een paar afleveringen voor hij het echt door heeft – iets te lang, naar mijn mening, de vaart wordt daardoor uit de verhaallijn getrokken.

Comicstijl

Wat zo goed is aan deze serie, is dat het een mix is van zo veel stijlen. Het geeft echt een comic-gevoel door de flashbacks, de vrolijke tussenstukjes (vergelijkbaar met de superhappy over-the-top humor in Deadpool) en de manier waarop het verhaal wordt neergezet. Al snel komt David in een team terecht met een mutanten die vechten tegen de anti-mutantengroep Division 3. Samen met Cary en Kerry Loudermilk (de laatste “leeft” in Cary, maar komt naar buiten als er gevochten moet worden) en Ptonomy Wallace en Melanie Bird, gaan David en zijn vriendinnetje Syd Barret de strijd aan.

Conclusie over Legion, Seizoen 1

Marvelhelden zijn niet altijd gekleed in superstrakke pakjes. Dat bewijst David in Legion – een bizarre superheld die misschien wel de krachtigste mutant is in het rijk van de X-Men. In dit eerste seizoen leer je David goed kennen, net als hij zichzelf langzaam leert kennen. Een mooie serie, die soms wat lang blijft hangen, maar vol actie en special effects zit. Hij is geweldig uitgewerkt en zeker onderhoudend. Door: Score: Legion, Seizoen 1 krijgt 8 van de 10 punten.

Legion, seizoen 1, 20th Century Fox Home Entertainment
Tijdsduur: 24×45, actie. Leeftijd: vanaf 16 jaar.