Film review: Den of Thieves, The Searchers

den of thievesZoals je al aan de cover kunt zien: Den of Thieves is een keiharde actiefilm. Zo’n film waarbij het ene magazijn na het andere wordt leeggeschoten, imposante actiescènes de hoogtepunten vormen en waarbij twee groepen mannen als haantjes tegenover elkaar komen te staan op het spannende strijdtoneel van de straten van LA. Daar worden namelijk – volgens de intro van de film – zo’n beetje om de drie kwartier een bankoverval gepleegd. Blijkbaar zijn er heel veel banken in Los Angeles! Van die bankovervallen zijn er een aantal onopgelost. Het losbandige team van Big Nick duikt hier vol overgave op. Nick vermoed dat Merrimen er achter zit, een legendarische dief die heel wat diefstallen op zijn naam zou kunnen hebben, maar bewijzen zijn er niet voor.

Infiltrant

Tot het zover komt dat er langzaam meer duidelijkheid is over de samenstelling van het team van Merrimen. Zo is het ook mogelijk de zwakste schakel er uit te vissen, en dat is precies wat Nick doet. Hij zoekt de zwakste persoon uit – de chauffeur. Een man die een paar keer vast heeft gezeten omdat hij veel te hard heeft gereden, maar verder weinig op zijn kerfstok heeft staan. Hij werkt in een bar als barman, als bezorger voor lunchpakketten, en verder lijkt hij een zachtaardige jongen te zijn. Sterker nog: voor zover Nick te horen krijgt, weet hij eigenlijk vrij weinig van wat er allemaal gebeurt! Toch is zo’n infiltrant bijzonder handig. Zo weten Nick en zijn team van triggerhappy politie-agenten tenminste waar de volgende kraak zal plaatsvinden.

Felle actie

Den of Thieves is een harde film, met stoere mannen vol tattoos en regelmatig sportschoolbezoek. Het valt op dat vooral politie-agent Nick niet altijd even goed omgaat met zijn positie. Het is een beetje een hork, eerlijk gezegd, terwijl de dievenbende juist weer wat zachtaardiger blijkt te zijn. Dat zorgt voor een spanningsveld, want voor wie moet je nu eigenlijk zijn? Natuurlijk tegen de dieven, maar dat is toch wat lastiger dan gedacht.

Persoonlijke verhalen

Tussen de actie door (nou ja – eigenlijk is dat vooral in het begin en aan het einde van de film het geval) heb je vooral te maken met het haantjesgedrag van Nick en diens communicatie met de bendeleider van de dieven. Daarnaast krijg je een korte blik in Nicks persoonlijke leven, dat nauwelijks iets toevoegt aan het verhaal. Het is eerder even een luchtig toontje in de film, net als dat de dochter van één van de dieven naar haar ‘prom’ gaat en de dief in kwestie dus even indruk maakt op haar date. Een momentje rust in het spanningsveld, maar verder komt het niet meer terug in de film of het verhaal. Jammer!

Conclusie over Den of Thieves

Een stoere machofilm met spierbundels en heel veel geweren. Het soort film waarbij de politie als een soort Rambo’s tot de tanden bewapend ten strijde trekken. Er is geprobeerd nog wat persoonlijke groei in de film aan te brengen, maar veel succes heeft dat niet gehad. In de slotscène komt zoveel samen dat het wat rommelig wordt.

Door: Score: Den of Thieves krijgt 6 van de 10 punten.

Den of Thieves,
The Searchers