Film recensie: Blindspot, Universal Pictures

Aan het einde van het eerste seizoen van Blindspot werd Jane Doe door de FBI overgedragen aan de CIA voor ondervraging over de terroristische groep Sandstorm, waar Jane waarschijnlijk onderdeel van uitmaakte. Dat ‘ondervragen’ ging niet heel erg soepel. Na drie maanden gemarteld te zijn, weet Jane te ontsnappen en wordt ze netjes op tijd opgepikt door haar oud-collega’s van de FBI, die haar een warm hart toedroegen. In Blindspot, seizoen 2, gaat de zoektocht naar het verleden van Jane Doe voort, waarbij ook haar tattoos een belangrijke rol spelen bij het oplossen misdaden.

Samenwerking

Aan de andere zijde, bij de FBI, zijn haar oud-collega’s verbijsterd als ze horen dat Jane is gemarteld. Maar ze zijn ook verbolgen over het feit dat ze deel uitmaakte van Sandstorm, een terroristische aanslag die heel wat doden op diens naam heeft staan. In opdracht van de NSA sluiten ze een samenwerking: aan de ene kant geeft ze informatie door vanuit Sandstorm naar de FBI/NSA, aan de andere kant speelt ze ook een pion voor Sandstorm. Die tweestrijd sluimert door de hele serie: omdat Janes geheugen is gewist, staat ze weer helemaal nieuw in de wereld. Alle ideeën die in haar hoofd waren geprent vanaf het moment dat ze een meisje was, zijn verdwenen. Ze moet dus zelf bepalen waar haar loyaliteit ligt!

Familieband

Langzaam maar zeker ontdekt ze echter wel de ware aard van Sandstorm. Zo leert ze bijvoorbeeld dat ze een broer heeft die haar altijd wil beschermen, maar ook dat haar moeder de touwtjes in handen heeft bij Sandstorm. Een echt familiebedrijf dus, waarbij vooral haar moeder een beetje argwanend staat tegenover de sceptische houding van Jane. In Blindspot, seizoen 2, is dus zeker grotendeels een politiek spelletje dat de rode draad vormt. Dwang, argwaan, verraad en trouw – het zijn belangrijke thema’s die nog al eens kunnen veranderen. Ze zijn afhankelijk van de kant van waaruit je ze bekijkt.

Conclusie over Blindspot, seizoen 2

Het tweede seizoen van Blindspot begint een beetje traag. Er is een nieuwe teamleider van ons onderzoeksteam, Jane zelf twijfelt over haar loyaliteit en de psychologische spelletjes die tussen de beide fronten gevoerd worden vormen de boventoon. Dat is jammer: de mysteries uit het eerste seizoen waren wel zo spannend.

Door: CooleSuggesties
Score: Blindspot, seizoen 2 krijgt 8 van de 10 punten.

Blindspot, seizoen 2, Universal pictures