Film review: Arrow, seizoen 5

arrow seizoen 5Superheldenfilms: je kunt er niet meer omheen. Ook series schieten als paddestoelen uit de grond. Enkele series hebben daarbij echt de primeur gehad, waarbij Arrow eigenlijk tot één van de oudgedienden hoort (hoewel je dat misschien niet zou zeggen). Inmiddels is het vijfde seizoen verkrijgbaar op bluray en dvd. Wij doken in de wereld van Arrowverse (waarin bijvoorbeeld ook The Flash actief is) en smulden van het vijfde seizoen. Benieuwd wat wij van Arrow, seizoen 5 vonden?

Comeback

Arrow-fans waren veelal afgeknapt op de serie. Na een geweldig eerste seizoen begon de serie namelijk in rap tempo af te takelen. Het tweede seizoen was nog goed, maar het derde en vierde seizoen begon toch wel een allegaartje te worden. Ze konden simpelweg niet tippen aan het tweede seizoen, waarin Deathstroke de lakens uitdeelde. Tijd voor de grote RESET-knop! En dat duurt even: in het begin van het vijfde seizoen moet je ontdekken dat Arrow er eigenlijk weer alleen voor staat, uitgezonderd zijn technische backups. Dat nieuwe leven is dus ook letterlijk: hij moet een nieuw team samenstellen. En laten we wel wezen: zo’n ‘becoming of age’ verhaal is altijd te gek. Bovendien levert het Arrow, seizoen 5, een nieuwe kracht. Letterlijk én figuurlijk.

Back to the basic

De kracht van Arrow, seizoen 5, zit hem niet alleen in het nieuwe team dat samengesteld moet worden. Nee, ook onze groengemaskerde vriend Oliver Queen zelf kruipt weer in het strakke harnas om zijn tegenstanders met pijl en boog te bestoken. De eerste afleveringen zorgen er ook middels verschillende flashbacks voor dat je weer helemaal in de mindset komt van de duistere kant van Oliver naar boven. Een tikje over the top, maar wel stoer en wat indrukwekkend.

Teamwork

Wat onveranderd blijft, is dat Arrow draait om een heel team aan superhelden – of nou ja – helden. En hun tegenstanders, natuurlijk. Stuk voor stuk verpakt in een kleurrijk kostuum, zoals het hoort. Als grote vijanden worden Tobias Church geïntroduceerd, een brute misdaadkoning die een heel team aan schurken achter zich heeft verzameld, en Prometheus, een soort ‘evil Arrow’.  Grappig is dat Oliver Queen, het personage achter Arrow, in het dagelijks leven burgemeester is. Naast zijn heldenteam (dat wordt uitgebreid met Wild Dog, Artemis en Ragman) heeft hij ook in zijn dagelijkse leven de strijd aangebonden met de boeven. Ook daar heeft hij een speciaal team samengesteld om de straten schoon te vegen.

Conclusie over Arrow, seizoen 5

Het meest recente seizoen van Arrow laat zien dat de serie nog lang niet vergeten hoeft te worden. Sterker nog: het kan nog jaren mee. Er is wel een minpunt aan het hele Team Arrow: er zijn simpelweg té veel leden voor een aflevering van de serie. Er wordt te krampachtig gepoogd om alle teamleden aan bod te laten komen, en dat is simpelweg niet mogelijk. De serie wordt er een tikje rommelig door, maar de rode draad van Oliver loopt goed door. Arrow is weer duister en donker, een tikje rauw maar toch ook weer high-tech en glad. Door: Score: Arrow, seizoen 5 krijgt 8 van de 10 punten.