Film review: 24: Legacy

24 legacyKen je de serie 24 nog? Daarin leefde je een dag mee met Jack Bauer, een geheim agent die de meest bizarre en zenuwslopende dreigingen moest zien op te lossen. Inmiddels is Kiefer Sutherland, de acteur die enkele series in de huid van Jack Bauer kroop, daar niet helemaal meer geloofwaardig in. En dus is het tijd voor een opvolger! Die heeft de regisseur voor de serie 24: Legacy gevonden in Eric Carter een ex-Ranger die een lange en turbulente geschiedenis achter de rug heeft.

Banden leggen

De serie begint al spannend en vol actie. De verhaallijnen worden direct uitgegooid in de eerste aflevering, die het eerste tijdvak van de dag in beslag neemt. De Rangers worden aan je voorgesteld en één voor één uitgeschakeld. Op twee na, waar Eric er eentje van is. Hij neemt contact op met zijn oud-leidinggevende bij CTU, Rebecca Ingram, die inmiddels gepensioneerd is en achter haar man staat die bezig is met zijn senatorschap. Erics vrouw, Nicole wordt in veiligheid gebracht bij diens broer, een bendeleider en ex-lover van Nicole. Volg jij ‘m nog? Mooi.

Terrorisme

Het verhaal van 24: Legacy draait echter om een oude missie, die Eric en zijn matties hebben uitgevoerd in opdracht van CTU. Daarbij hebben ze een terrorist vermoord voor hij zijn misdaad kon begaan. Dat klinkt nobel, maar blijkbaar heeft één van de teamleden een kostbaar kistje meegenomen. En daar zijn diens zoons nu naar op zoek. Het team zint op wraak en wil koste wat kost het kistje bemachtigen. Daarin zit namelijk een lijst met namen en codes van terroristen, die zich over de hele wereld hebben verspreid. Een geweldig wapen om een statement te maken, niet?

Verhaallijnen

Wat 24 zo kenmerkt, is dat het verschillende verhaallijnen tegelijk volgt. Met verschillende splitscreens en collage’s worden de verschillende personage’s gevolgt. Dat lijkt soms wat verwarrend en rommelig, maar dankzij de strakke manier waarop die verschillende lijnen worden bekeken is het dat zeker niet. Dat maakt 24: Legacy juist een gevoel van spanning en stress houden. En dat heb je wel nodig. Het is echt een kat-en-muisspelletje op verschillende niveaus, en die afwisseling maakt de serie zo succesvol.

Conclusie over 24: Legacy

Zonder Jack Bauer heeft 24 wel wat moeten inboeten op karakter, dat moet ik meteen zeggen. Je zou kunnen zeggen dat 24 helemaal op het karakter van Jack gegroeid en gebouwd is, en door het wegvallen van zo’n karakteristiek personage is het even wennen geblazen. Dat maakt de serie echter niet minder spannend. Het is een tikkende tijdbom die ingewikkeld in elkaar steekt en daardoor bijzonder boeiend is en blijft. De actiemomenten en intriges zorgen dat je regelmatig vol spanning zit te kijken. Door: Score: 24: Legacy krijgt 8 van de 10 punten.

24: Legacy, 20th Century Fox Home Entertainment
Tijdsduur: 24×45, actie. Leeftijd: vanaf 16 jaar.