Film recensie: The Meg

Na het zien van voorfilmpjes over The Meg was mijn mening eigenlijk een beetje bevooroordeeld. Aan de ene kant leek het me een stoere actiefilm, aan de ander kant kan een film als dit ook bizar fout worden. Hij maakte me dus echt nieuwsgierig! Het resultaat van deze film? Die schommelt daar eigenlijk een beetje tussenin. Hij is spannend en vermakelijk, maar heeft ook wel zijn foute momenten. Dat is alvast mijn mening in een notendop. De rest volgt in de review!

Zeebonken

Het verhaal achter The Meg? Welnu: hoofdpersoon is Jonas Taylor, gespeeld door Jason Statham. In het begin van het film wordt je even meegenomen naar het verleden. Daar zit Jonas op een onderzeeboot, op het moment dat deze wordt aangevallen door een of ander onbekend monster. Tijdens de ontsnappingspoging lijkt het erop dat niet iedereen de ontsnapcapsule kan bereiken, waardoor hij besluit acht bemanningsleden aan hun lot over te laten. Dat wordt hem niet in dank afgenomen, zoals je begrijpt.

Tegenwoordige tijd

Nu is Jonas een schipper in Thailand, waar hij meer tijd besteed met een biertje dan met een appel. Aan de andere kant van de wereld wordt een gigantisch onderzoekscentrum gebouwd onder water. Er is namelijk een theorie dat het diepste punt van de zee, de Marianentrog, dieper is dan ooit gedacht. De theorie is, dat er een soort ijskoude mistlaag is die de sensoren van streek maakt, maar dat de oceaan onder die laag nog dieper door gaat. Dat blijkt zo te zijn. Dankzij high-tech duikboten zweven ze naar het diepste punt van onze aardkorst en geraken door die laag heen. Maar daar maken ze ook kennis met prehistorische monsters, zoals de Megalodon – the meg. En laat het nu gebeuren dat er eentje mee naar de oppervlakte komt! Daar wacht een waar feestmaal op deze veelvraat.

Strijd met het monster

Vanaf dat moment gaat de strijd in volle gang. De Meg komt zo’n beetje naar boven op de plek van het onderzoekscentrum, waardoor alle wetenschappers als ratten in de val zitten. De onverschrokken Jonas schept al snel een band met de knappe dochter van de projectleider en diens dochtertje, wat een paar semi-vertederende momenten oplevert. Wel is duidelijk dat zijn bloed niet altijd naar zijn hersenen stroomde – een paar keer gaat hij de strijd aan met het 23-meter lange monster door gewoon het water in te duiken. Een felle strijd lonkt, met een race tegen de klok: de reuzenhaai is namelijk op weg naar een toeristische badplaats!

Ga direct naar The Meg op BOL.com.

Recensie over The Meg

The Meg is een actiefilm zoals je die niet heel vaak ziet. Het is een klassieke monsterfilm, vermengd met moderne actie-elementen en een komische noot. Het diverse onderzoeksteam maakt de film wat luchtiger, want hoewel deze film niet bizar bruut of wreed is, zie je toch meer dan genoeg bloed. Hij is meermaals voorspelbaar, maar niet op een heel vervelende manier. Ook is hij stiekem origineel genoeg om niet het predicaat 13 in een dozijn mee te krijgen. Ach, je moet ‘m eigenlijk gewoon zien!

Titel: The Meg
Uitgever: Warner Bros
Tijdsduur: 113 minuten