Film recensie: The Greatest Showman

Het verhaal van Phineas Taylor Barnum, ofwel PT Barnum, klinkt te fantastisch voor woorden. Meer vreemd genoeg berust het verhaal van The Greatest Showman toch echt op waargebeurde feiten (hoewel er minder gezongen zal zijn – of in ieder geval een stuk minder toonvast). Maar het was deze man, PT Barnum, die zijn droom in vervulling zag gaan op het moment dat hij een verzameling ‘curiositeiten’ aan het grote publiek toonde in zijn circus – The Greatest Showman heeft dus echt bestaan!

Wonderlijke wereld

Je moet weten dat in de tijd van The Greatest Showman, zo rond 1850, mensen nog maar heel weinig wisten over de wereld en de wonderen die zich voordelen. Afwijkingen werden al snel gezien als kwaadaardig en slecht. Mensen met een bepaalde vergroeiing werden dan ook met de nek aangekeken – in het meest gunstige geval. Dat PT Barnum zo’n verzameling mensen verzamelde en liet zien als een soort show, dat was werkelijk ongehoord en ongekend. Toch lukte het Barnum om daarmee een grote bekendheid te vergaren. Hij reisde zelfs de hele wereld over met zijn circus!

Meer dan mensen alleen

In de film The Greatest Showman komen eigenlijk alleen mensen voor met bepaalde afwijkingen, maar in het echt liet Barnum heel wat meer vreemde voorwerpen zien aan het grote publiek, zoals skeletten van exotische dieren en zelfs van een zeemeermin! Barnum stond er om bekend dat hij de werkelijkheid soms een tikje verboog en versterkte, elementen met elkaar verbond om nieuwe werkelijkheden te maken en iedereen maar wat op de mouw speldde, maar hoe veel kun je mensen op de mouw spelden als het gaat om menselijke afwijkingen? Niet zo heel erg veel… maar al die elementen komen in deze film wel mooi naar voren – inclusief de kritieken van de pers, de lovende woorden van de bezoekers en de schreeuwende menigte die zo veel rariteiten niet kunnen handelen.

Ga direct naar The Greatest Showman op BOL.com.

Recensie over The Greatest Showman

The Greatest Showman is een wonderlijk verhaal uit lang vervlogen tijden, waarin alles nog mogelijk was en vooroordelen aan de orde van de dag waren. PT Barnum lukte het om een soort rariteitencircus op te bouwen, dat in dit geval in een soort musicalvorm aan je gepresenteerd wordt met wonderlijke choreografieën en verbluffende special effects. Probeer dan maar eens in gedachten te houden dat de film gebaseerd is op waargebeurde verhalen!

Titel: The Greatest Showman
Uitgever: 20th century fox
Tijdsduur: 105 minuten