Film recensie: The Expanse, seizoen 2

the expanse seizoen 2Wat veel mensen misschien niet weten, is dat The Expanse gebaseerd is op een boekenreeks. De eerste serie is grofweg gebaseerd op het boek Leviathan Ontwaakt van James Corey, het The Expanse, seizoen 2, rust vooral op het boek Calibans strijd. Daarbij zijn flink wat dingen weggelaten of extra benadrukt, wat een goede beslissing is genomen. Er gebeurt immers zo veel op papier, dat krijg je zelfs in een serie niet voor elkaar.

Goede opbouw

Een groot voordeel van het verfilmen van een boek (of boekenreeks, in dit geval) is dat het verhaal prima in elkaar steekt. Dat gaat zeker op voor het tweede seizoen. Daar lopen de gemoederen hoog op, waarbij de belangrijkste personages genoeg ruimte krijgen om zichzelf op het beeldscherm te profileren en aan je voor te stellen. Als je bekend bent met de boekenreeks, zal je misschien ook zijn opgevallen dat er nog een deel van het eerste boek nasuddert in dit tweede seizoen. Gelukkig maar, zou ik zeggen: het zorgt voor een fijne spanningsboog in een serie en een soepele overgang tussen bepaalde fasen in het verhaal.

Moeilijk verhaal

Ruimteverhalen staan niet bepaald te boek als eenvoudig en vluchtig. Denk aan Star Trek, Star Wars en Battlestar Galactica als heersers binnen het genre. Ook het verhaal van The Expanse, seizoen 2, gaat niet over rozen, hoewel het niveau van de eerdergenoemde films en series niet haalt. Het lijkt eerder een ruimte-thrillerachtige serie geworden, met veel opstootjes en toevallige gebeurtenissen die het verhaal alle kanten op kunnen duwen. Die spanning is bijna tastbaar, wat het een indrukwekkende film maakt, hoewel sommige delen een beetje goedkoop doen overkomen.

Vriendschap en politiek

The Expanse, seizoen 2, blijft een bijzonder samenspel van vriendschappelijke relaties, achterdocht en politiek. De band tussen Holden en Nagata wordt alsmaar hechter. Ook Burton begint een steeds prominentere plek in te nemen in het Expanse-wereldje. Op Aarde begint de politieke situaties een beetje te sussen na een paar fikse incidenten. Dat maakt het verhaal van deze serie ook zo bijzonder: de inwoners van Mars en Aarde hebben een soort haat-liefdeverhouding met elkaar. Daarbij huppelen diverse buitenaardse rassen, die allen hun invloed hebben op het leven van de mensen.

Ga direct naar The Expanse, seizoen 2 op BOL.com.

Recensie over The Expanse, seizoen 2

The Expanse speelt zich af in te toekomst, waar de mensen inmiddels Mars hebben gekoloniseerd. De ruimte is dus een speeltuin geworden voor handel, misdaad en buitenaardse technologie. Daarbij zijn zoveel facturen van belang, dat mensen er simpelweg nog niet op waren voorbereid. Het is een alien thriller geworden met veel intriges, samenzweringen en politieke spelletjes. En veel gadgets, natuurlijk!

Titel: The Expanse, seizoen 2
Uitgever: Universal pictures
Tijdsduur: 529 minuten