Film recensie: The 15:17 to Paris

the 15:17 to paris

Op 21 augustus 2015 gebeurde er iets bizars in de TGV van 15:17 naar Parijs. Een terrorist stapt in, tot de tanden bewapend, om er een ravage aan te richten. Na de eerste coupé echter stuit de man op een drietal getrainde soldaten, die hem in mum van tijd overmeesteren. De film The 15:17 to Paris gaat over dit drama, dat veredeld werd door drie onbevreesde mannen.

Vriendengroepje

In de film is ontzettend veel aandacht voor het vriendengroepje. Dat bestaat uit Spencer Stone, Alek Skarlatos en Anthony Sadler. Vooral Spencer Stone krijgt veel aandacht in de film: hij is uiteindelijk de persoon die de terrorist uitschakelt, maar ook eerder krijg je te zien wat voor buitenbeentje hij was. Een fan van alles wat met oorlog te maken heeft, wat gezet – en dus flink gepest door de andere kinderen op zijn school. Hij en Alek kennen elkaar van jongs af – hun moeders hebben een speciale band met elkaar – en komen na overplaatsing naar een religieuze school in aanraking met Anthony. Vanaf dat moment zijn ze onafscheidelijk.

Training

Op een gegeven moment ziet Spencer zijn kans schoon om zich aan te melden voor het leger. Hij gooit zijn hele levensstijl om en traint zich in een jaar helemaal suf en fit. Van zero naar hero, zullen we maar zeggen. Helaas kan hij zijn droom niet waarmaken, omdat hij geen diepteperceptie heeft komt hij niet in aanraking voor de door hem gewilde functie. Dat vind hij natuurlijk niet prettig, maar gaat uiteindelijk toch het leger in om in een andere functie binnen te komen. Zoals je merkt is er in 15:17 to Paris ontzettend veel aandacht voor de achtergrond van de drie mannen.

Vakantie

Aan het einde van de film ontdek je dat de drie vrienden naar Europa reizen om er op vakantie te gaan. Spencer is gestationeerd in Portugal en Alek heeft een (uitwisselings)vriendinnetje in Duitsland zitten. Anthony en Spencer reizen samen rond. Als ze elkaar ontmoeten in Duitsland gaat hun reis verder naar Amsterdam, om daar de 15:17 to Paris te nemen (hoewel de stem op het perron een andere tijd doet vermoeden…) alwaar het echte drama zich voltrekt.

Recensie over The 15:17 to Paris

Zal ik even met de botte bijl hakken? The 15:17 to Paris is rommelig en chaotisch. In het begin van de film zie je flitsen van het drama, als een soort teaser. Dan spring je helemaal terug naar de middelbare school, om langzaam de hele loopbaan van de jongens (nou ja: van Spencer) te volgen. Hoewel Anthony in het begin van de film een soort vertellerrol krijgt, komt daar verder op in de film niets meer van terug. Zo zitten er nog een paar inconsistenties in het verhaal die wat storend zijn. Daarnaast schemert de religieuze sfeer wel heel erg door. Mijn vrouw opperde: het lijkt in deze film of het niet meer Amerika tegen het Midden-Oosten is, maar religie tegen religie.

Score: 6

Titel: The 15:17 to Paris
Uitgever: Warner Bros