Film recensie: NCIS seizoen 14

ncis seizoen 14

De seizoensopener van NCIS, seizoen 14 begint een beetje vreemd, met een langdurige koude opening zonder bekende gezichten. In plaats daarvan zien we undercoveragent-agent Nick Torres zijn vrouw verlaten in Buenos Aires, toen duidelijk werd dat zijn undercover-alias is ontdekt, iets dat hij probeert de verdoezelen door de ontdekker met een mes in de buik te steken. Voor hij verdere stappen kan ondernemen wordt Nick gewaarschuwd dat zijn verraad het leven van zijn zuster kan kosten – en inderdaad arriveert hij te laat in de Verenigde Staten om haar te redden van een (bijna) fatale bomaanslag.

NCIS

Dan keren we weer terug in de veilige wereld van NCIS, seizoen 14. Daar wordt oude rot Gibbs persoonlijk geconfronteerd door Special Agent Alex Quinn, de FLETC-instructeur die niet kan bevatten waarom iedere nieuwe rekruut die ze stuurd door het team van Gibbs wordt geweigerd. Gibbs nodigt Quinn uit om een tijdje in zijn team mee te lopen, om te zien wat hij precies zoekt vindt in een agent. Onderweg heeft Quinn plezier met Bishop (waarbij ze doet alsof ze haar voormalige student niet herinnert) en speelt poker met Fornell (die herstelt in het huis van Gibbs, met name in de knusse klauwen van zijn ‘microfiberwolk’ terwijl hij biertjes achterover slaat). Deze vriendschap zorgt voor de nodige wrijving, maar ook voor een aantal mooie momenten.

Oude bekenden

Elders tijdens de première leren we dat Bishop haar zomer doorbracht in Schotland, waar ze aansluiting vond bij MI-6-officier Clayton Reeves, terwijl anatoom-patholoog Ducky bezig is om zijn levenswerk te beschrijven. Veel herinneringen en absurde avonturen komen voorbij tussen Ducky en zijn assistent! Natuurlijk is ook Abby weer van de partij, hoewel ze zo langzamerhand wel een beetje mag afstappen van het springerige gothic-meisje/nerdtype. Daar wordt ze toch wel wat oud voor!

Kans op teamvorming

Uiteindelijk krijgt Nick Torres een NCIS-badge aangeboden, hoewel hij bedenkingen heeft over het feit dat hij na acht jaar undercover een onderdeel van een ’team’ kan zijn. McGee en Bishop zeggen echter dat hij er niet achter zal komen tenzij hij het probeert. Quinn looft ondertussen Gibbs op zijn “geheime” plan om Torres behendig te rekruteren – dat het er niet om gaat “de agent te vinden die het team nodig heeft, maar de agent die het team nodig heeft.” Maar, a-ha, Gibbs zegt dat hij weg was van de ervaring met twee nieuwe medewerkers – als Quinn zelf geïnteresseerd is. Het begin van een turbulente vorming van een nieuw team, dat bestaat uit verschillende disciplines en meteen vol in de actie gaat.

Conclusie over NCIS seizoen 14

De mysteries en misdaden binnen de militaire wereld worden serieus en vol overgave aangepakt door het team van Gibbs en zijn compagnons. Na het verlies van één van hun partners (waar in de serie ruim aandacht voor is) moet er wel een vervanger komen. Die komt er, in de vorm van twee nieuwe leden. Oude, ervaren rotten uit het vak, die niet altijd een heel geloofwaardige rol neerzetten. Toch blijft de serie vermakelijk om te kijken en is geen aflevering gelijk.

Door: CooleSuggesties
Score: NCIS seizoen 14 krijgt 6 van de 10 punten.

NCIS seizoen 14, Universal Pictures