Film review: Narcos, seizoen 2

narcos, seizoen 2Het is waar: Pablo Escobar heeft voor heel wat leven in de brouwerij gezorgd tijdens zijn leven. Heel Colombia was onder de invloed van deze manipulatieve man. Volgens sommigen was hij een soort Robin Hood die goed voor de armen zorgden, voor andere was het niets meer dan een drugsbaron. Hoe het ook zij (laat ik me veiligheidshalve maar even in het midden houden 😉 ): de beste man leverde genoeg inspiratie voor spannende verhalen en intriges. Raar eigenlijk dat het zo lang heeft geduurd voor er een serie over hem gemaakt is! Narcos is inmiddels aan zijn derde seizoen bezig op Netflix, waarbij de eerste twee seizoenen al op dvd zijn verschenen – handig als je niet over een Netflix-abonnement beschikt.

Misdadig scherp

Narcos is eigenlijk een heel bizarre serie, die je vrijwel meteen in zijn greep houd. De mix van geschiedenis, drama en complotten zijn goed met elkaar vermengd. Daarbij wordt de jaren-80 sfeer waarin de serie zich afspeelt goed verbeeld, zonder dat je het idee krijgt dat je naar een ouderwetse serie zit te kijken. Briljant zijn overigens de authentieke filmfragmenten die in de serie zijn verwerkt over de misdaden en vondsten die te maken hebben met Pablo en zijn kornuiten – die maken het verhaal nog een stuk geloofwaardiger en realistischer. De scherpe verhaallijnen, machtsverhoudingen en politieke spelletjes maken het verhaal helemaal compleet. Je wil blijven kijken om te weten hoe alles afloopt.

Standpunten

Een ander sterk punt aan Narcos, seizoen 2 is het feit dat je het verhaal van Pablo Escobar van verschillende kanten belicht ziet. Je ziet de Colombiaanse legermachten het land afspeuren, de ongewenste Amerikaanse inmenging, Pablo’s terugkeer van zijn gevangenschap en natuurlijk ook de vertwijfeling onder de andere drugsbaronnen, die korte tijd opgelucht waren dat hun grote en meedogenloze concurrent was opgepakt. Wat moeten ze nu doen? Zichzelf wreken, zich aansluiten bij Pablo’s gang of het bijltje er bij neergooien? Coalities worden gesmeed, Pablo’s marketingcampagne om goodwill bij het volk te creëren wordt ingezet en de president looft een gigantisch bedrag uit voor zijn gevangenneming. Een machtsspelletje en een kat-en-muisspel tegelijk!

Conclusie over Narcos, seizoen 2

De serie Narcos is er eentje om van te houden. Tenminste – als je van een fikse dosis geweld houd, vermengd met grof taalgebruik, drugs en complotten. Dat is wel waar Narcos om draait. Aan de andere kant vormen de verschillende verhaallijnen en verbonden een ingewikkeld web aan connecties en verhaallijnen, waar je simpelweg door geboeid raakt. Het is daardoor lastig om als kijker een kant te kiezen. De ene keer ben je voor de Amerikanen, die de jacht op Pablo hebben geopend, aan de andere kant hoop je regelmatig ook dat Pablo veilig op zijn bestemming aankomt. Lastig… Door: Score: Narcos, seizoen 2 krijgt 8 van de 10 punten.