Film review: LEGO Scooby-Doo: Blowout Beach Bash

LEGO Scooby-Doo: Blowout Beach Bash

LEGO films veroveren de wereld. En dat laten ze niet alleen zo maar gebeuren, daar werken ze ook goed aan mee. Langzaam verfilmen ze de ene franchise na de andere. Bij sommige franchises was dat eigenlijk best logisch of werd het juist heel groots aangepakt (zoals Batman), maar dankzij LEGO Dimensions gaat er ook een nieuwe wereld voor ze open. Zo nemen ze in Blowout Beach Bash de jaren-70 kinderdetectiveserie van Scooby Doo onder handen. En met succes!

Kennismaken

Het lastige is, dat deze film waarschijnlijk voor volwassenen veel leuker is dan voor kinderen. Niet dat het voor kinderen geen leuke film is (in tegendeel, mijn jongens hebben echt zitten smullen bij het kijken van de spannende en grappige gebeurtenissen) maar vooral voor volwassenen is het een feest van herkenning. De leden van Mystery Inc: Scooby Doo, Fred “Freddie” Jones, Daphne Blake, Velma Dinkley en Norville “Shaggy” Rogers maken in LEGO Scooby-Doo: Blowout Beach Bash weer een spannend avontuur mee. Dat speelt zich helemaal af tijdens een groot strandfeest, de Blowout Beach Bash, waar de piratenkoning en -koningin worden benoemd. Maar helaas voor de feestgangers: het lijkt erop dat de vereerde piraten, dé feestmakers aller tijden, terug zijn gekeerd uit de dood. Ze speuren naar hun verloren schat en houden daarbij iedereen op een afstand.

Populariteitstest

Maar dat is niet het enige dat in LEGO Scooby-Doo: Blowout Beach Bash speelt. Het is namelijk ook zo dat de nerds van het stel, Fred en Velma, een beetje jaloers zijn op Daphne en Shaggy, die meteen populair zijn in nieuwe groepen en direct geaccepteerd worden. Zij proberen kostte wat kost gekroond te worden tot koning en koningin van de Blowout Beach Bash. En het ziet er naar uit dat het ze nog gaat lukken ook, geheel op hun nerderige en onhandige manier. Met leuke verwijzingen naar de jaren-70 stijl van de originele tekenfilms.

Ga direct naar LEGO Scooby Doo op BOL.com.

Recensie over LEGO Scooby-Doo: Blowout Beach Bash

Deze LEGO film is een beetje een vreemde eend in de bijt van de LEGO films, maar het is zeker een geslaagde verfilming van een oude animatieserie. De verwijzingen naar de originele tekenfilmserie zijn grappig en leuk gevonden, het avontuur past perfect in de standaard verhaallijn van de Mystery Inc. avonturen. Daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van de kenmerken van LEGO en is het verhaal goed voorzien van de kenmerkende LEGO films-humor. De vraag is of Scooby Doo wel aansluiting zal vinden bij de jeugd van tegenwoordig – kennen ze dit vriendenclubje eigenlijk wel?

Titel: LEGO Scooby-Doo: Blowout Beach Bash
Uitgever: Warner Bros
Tijdsduur: 73 minuten