Film recensie: Killing Eve

Killing Eve is de verfilming van het boek Codenaam Villanelle, over een Russische huurmoordenares met een compleet ontbreken van sociale gevoelens. Dat maakt haar werk als contract killer natuurlijk wel wat eenvoudiger, maar ze draaft daardoor een tikje door. Moorden is voor haar een kick, een rush. Het is een soort verslaving geworden, waardoor ze wat overmoedig en slordig wordt. Maar dat is pas de helft van het verhaal in Killing Eve. Want naast Villanelle moet er natuurlijk ook een Eve zijn om te killen!

MI5

In het altijd regenachtige en troosteloze Engeland zit een bureau-agent Eve Polastri, die graag meer uitdaging wil in haar werk. Ze bijt zich vast op een moordzaak en ontdekt al snel het bestaan van een nieuwe huurmoordenaar. In tegenstelling tot het gros van de killers blijkt dit bovendien een vrouw te zijn, iets dat ongehoord is in haar werkveld. Een interessante zaak dus, waar ze al haar ziel en zaligheid in gooit. Zelfs haar privéleven komt compleet ondersteboven te staan wanneer ze zich helemaal mag storten op de zaak.

Kat en muis

Waar het verhaal van Codenaam Villanelle vooral draait om Villanelle, die in Parijs woont, is het in Killing Eve compleet omgedraaid. Je krijgt ruim de tijd om aan de karakters te wennen, waarbij Villanelle bewust wat op de achtergrond wordt gehouden als mysterieuze schim en juist Eve alle aandacht krijgt. Beiden weten echter van elkaars bestaan, en weten ook dat ze naar elkaar op jacht zijn. Eve doet haar uiterste best om Villanelle te pakken, Villanelle besluit wat met Eve te spelen, tussen de moordopdrachten door. Die krijg je overigens wel te zien, waaruit ook blijkt hoe wreed en meedogenloos deze dame is. Een kat die je niet zonder handschoenen moet oppakken!

Ga direct naar Killing Eve op BOL.com.

Recensie over Killing Eve

Killing Eve is een bizarre serie. Het is lastig om hier een goede omschrijving van te geven. Het is een spannende en intelligente serie over twee bijzonder slimme en sluwe vrouwen. De een als meedogenloze killer, de ander als ‘de buurvrouw’ die toevallig op zoek is naar een seriemoordenaar. De humor is zwart en bitter, de manier van verfilmen grandioos. Deze serie is er echt eentje om van te houden! Met het boek in je achterhoofd zitten er wel flink wat afwijkingen in, de serie is heel losjes gebaseerd op de papieren versie.

Titel: Killing Eve, seizoen 1
Uitgever: Universal Pictures
Tijdsduur: 337 minuten