Film recensie: Jack Ryan, S1

Tom Clancy is één van ’s werelds beste schrijvers als het aankomt op spannende boeken voor mannen. Zijn hoofdpersonages zijn stoer, meedogenloos, maar ook bijzonder rechtvaardig en bekwaam in wat ze doen. Zo ook Jack Ryan, een CIA-analist met een ruime ervaring in het veld. In dit eerste seizoen van de serie Jack Ryan moet hij die kennis en vaardigheden al snel genoeg inzetten, op alle mogelijke manieren. Na een tweetal films met Jack Ryan in de hoofdrol (gespeeld door Tom Cruise) weet John Krasinski in de serie toch een geloofwaardiger personage neer te zetten.

Verdieping

Wat indruk maakt uit de serie Jack Ryan, is het feit dat er meer dan genoeg tijd wordt genomen om alle personages goed uit te diepen. De voorgeschiedenis wordt langzaam maar zeker uit de doeken gedaan van zowel de goeieriken als de slechteriken, waardoor je aan beide fronten een geloofwaardig karakter hebt staan. Daarbij speelt de keuze in acteurs ook een grote rol. Deze zijn niet zo snel en pompeus als de filmacteurs die we regelmatig zien: het zijn niet de standaard opzichtige macho-mannen, maar normale mannen die een rijk verleden hebben.

Terreurbestrijding

Natuurlijk draait het in Tom Clancy’s Jack Ryan vooraleer om terreurbestrijding, waarbij je een interessant kijkje krijgt in de wereld van de CIA en hoe zij te werk gaan. Daarbij wordt de geheime dienst niet opgehemeld zoals je zou verwachten, maar krijg je ook te zien hoe bureaucratie en vriendjespolitiek ook deze dienst flink dwars zitten en hinderen. Dat maakt ook dat aspect van de serie een stuk geloofwaardiger. Uiteraard blijft het een serie die gaat van goed vs kwaad, dat daar geen misverstanden over bestaan, met Jack Ryan als de ultieme good guy en heel veel bad guys uit de bekende oorlogsgebieden…

Ga direct naar Jack Ryan, s1 op BOL.com.

Recensie over Jack Ryan, seizoen 1

De boeken van Jack Ryan zijn al ongelofelijk spannend, die spanning wordt goed doorgevoerd in de gelijknamige serie. Per aflevering krijg je te maken met een probleem of situatie die opgelost moet worden, maar er sluimert ook een rode draad door de serie die langzaam opbouwt tot een explosieve finale van dit eerste seizoen. De acteurs zetten geloofwaardige karakters neer, de manier van filmen is sfeervol en de special effect zijn prima in orde.

Titel: TOM CLANCY’S: JACK RYAN SEIZOEN 1
Uitgever: Universal Pictures
Tijdsduur: 383 minuten