Film recensie: Hearts Beat Loud

Vaders zullen dit gevoel absoluut herkennen. Kinderen worden zo snel groot! Op het ene moment verschoon je ze nog de luiers en voer je ze een geprakte banaan, leer je ze lopen terwijl ze zich vastklampen aan een vinger en oefen je met schrijven. Het volgende moment fietsen ze alleen naar de middelbare school en staan ze in de pubermodus. Frank Fisher (Nick Offerman), is een alleenstaande vader en staat op het punt zijn dochter Sam (Kiersey Clemons) naar de universiteit te sturen. Een heel grote stap! Maar dat is niet de enige grote verandering in zijn leven.

Werk en gezin

Aan de andere kant is Frank natuurlijk ook een man die voor zijn dochter moet zorgen. Al 17 jaar heeft hij een eigen platenzaak, gevoed door zijn liefde voor muziek en LP’s. De laatste tijd loopt de zaak echter niet meer zo denderend. Als je ziet hoe weinig klanten er in zijn winkel komen, is het eigenlijk een bizar wonder dat ze nog niet met zijn tweetjes op straat leven! Maar goed: hij staat dus op het punt zijn zaak te sluiten. Om een beetje vrolijk te worden pusht hij zijn dochter om eens met hem muziek te maken. Net zoals ze vroeger deden. Dat doen ze uiteindelijk, met een mooi liedje als resultaat. Trots als hij is, besluit Frank het liedje, Hearts Beat Loud, in te dienen bij Spotify. Het liedje komt in een afspeellijst voor nieuwe indiemuziek en wordt zo gehoord door duizenden mensen.

Belangenverstrengeling

Vanaf dat moment staan vader en dochter een beetje onwennig in hun situatie. Aan de ene kant weet Frank niet zo goed wat hij wil. Vroeger speelde hij in een band, hij wil eigenlijk niets liever dan een beroemd musicus worden. Aan de andere kant: zijn dochter is het muzikale brein achter de hits – zij moet het dus ook willen. Helaas voor Frank heeft Sam haar zinnen gezet op een universitaire opleiding geneeskunde. Ook mooi 🙂 maar niet wat Frank zou willen. De twee draaien om elkaar heen en maken desondanks toch nog een paar nummers. De tijdlijn in het verhaal moet je maar even voor lief nemen, vrees ik.

Meer connecties

Tussen die grote verhaallijn door zijn er nog een paar personen die rond Frank dralen. Zo is er zijn moeder, die een beetje kleptomane symptomen begint te vertonen op haar oude dag, maar ook zijn huurbazin Leslie, met wie hij een net-iets-meer-dan-vriendschappelijke band heeft. Oh, en kroegbaas Dave, met wie hij een paar bizarre gesprekken voert over wiet, Woodstock en bomen. Stuk voor stuk hebben ze het beste voor met Frank, maar dan wel op hun eigen manier.

Ga direct naar Hearts Beat Loud op BOL.com.

Recensie over Hearts Beat Loud

Hearts Beat Loud wordt gepresenteerd als een vrolijke feelgood film met veel muziek. Dat laatste zit er ook wel in, maar niet op een heel energieke feelgood-manier. Het verhaal dendert rustig door, maar heeft wat problemen met de tijdlijn. Die klopt op zichc wel, maar het lijkt net een beetje te zwabberen en te dwalen. Jammer! Ook zit er iet zo veel vaart in de film als zou kunnen. Het is een leuke film met een ietwat onduidelijk einde.

Titel: Hearts Beat Loud
Uitgever: Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 93 minuten