Film recensie: Hamilton, Disney Plus

Jarenlang was Hamilton: An American Musical het populairste ticket op Broadway. De hele wereld keek dan ook reikhalzend uit naar deze première, waarbij de musical Hamilton te zien is op Disney Plus. Jammer voor al die mensen die honderden dollars betaalde voor een enkele stoel in de broadwayzaal, of toch niet? Komt dat ​​oogverblindend scala aan hiphop-, R &B-, pop-, soul- en shownummers goed naar voren op het televisiescherm? Wel… aangezien Broadway tot 2021 gesloten is, zal er voor musicalliefhebbers geen andere optie zijn.

Amerikaanse grondlegger

Het is eigenlijk best bijzonder om deze film te zien – die je eigenlijk beter een musicalregistratie kunt noemen. Hamilton draait om het bijzondere leven en de tragische dood van één van de grondleggers van Amerika, Alexander Hamilton. De rol van Hamilton wordt gespeeld door Lin-Manuel Miranda, die meewerkt als producer. De musical is gebaseerd op het boek Alexander Hamilton van Ron Chernow. Deze bijzondere self-made man is een wees die ineens ontdekt dat hij in Amerika een nieuw leven kan beginnen. Dankzij zijn onsterfelijke vastberadenheid, woeste intelligentie en blinde ambitie klimt hij langzaam omhoog in de sociale ladder. Hij wordt adjudant in het continentale leger van George Washington, co-auteur van The Federalist Papers, mede-oprichter van de Bank of New York, leider van de Federalistische Partij, en werd uiteindelijk de eerste minister van Financiën van de Verenigde Staten. Tijdens deze klimpartij ontmoet Hamilton de betoverende Schuyler-zussen, Angelica (Renée Elise Goldsberry), Eliza (Phillipa Soo) en Peggy (Jasmine Cephas Jones). Hij maakt vrienden en vijanden met historische figuren als George Washington (Christopher Jackson), Thomas Jefferson (Daveed Diggs) en James Madison (Okieriete Onaodowan). En Hamilton raakt bevriend met Aaron Budd (Leslie Orom Jr.), de man die uiteindelijk zo kwaad op Hamilton werd dat hij hem vermoordde. In deze musical leer je de mens Hamilton kennen en waarom hij zo bedreven was om de top te bereiken.

Bekijk hier de trailer van de musical Hamilton op Disney+:

Film of theater

Disney promoot Hamilton als een verfilming – maar is dat wel zo? Ikzelf zou het eerder een registratie noemen, er is ook gwoon publiek aanwezig, dat je zo nu en dan op de achtergrond hoort. Daardoor hebben de camera’s alle mogelijkheid om de acteurs zo goed mogelijk in beeld te krijgen en is er alle aandacht voor het geluid. Het nadeel is, dat de acteurs voor ‘het publiek’ spelen en niet voor jou als televisiekijker. Dat doet een beetje afbreuk aan de betiteling ‘film’, maar laat de musical natuurlijk fier boven water staan.

Geweldige cast

Het is niet voor niets dat Hamilton al vijf jaar bovenaan de lijsten staat in Broadway. De acteurs zetten stuk voor stuk een geweldige rol neer! Miranda is spottend, vrolijk, kwetsbaar en wrang in zijn rol als Hamilton. Goldsberry is meeslepend als de geestige en treurige Angelica, die grijnzend en snel vurige teksten levert met een indrukwekkend zelfvertrouwen. Soo is hoopvol, hulpeloos en vervolgens hartverscheurend als Hamilton’s vrouw, terwijl Leslie Odom Jr. de show steelt als de zelfbenoemde schurk van het stuk. Odom roept ons met onbeschaamd showmanschap op om getuige te zijn van politieke manoeuvres alsof het buitensporige attracties zijn.

Wisseling van stijl en wacht

Wat Hamilton zo indrukwekkend maakt, is dat het één groot visueel en auditief spektakel is. De mix tussen de oude stijl van kleding, decoratie en manier van omgang staat haaks op de moderne muziek, hoewel die grotendeels aan de tijdgeest is aangepast. Bij Hamilton is een goede ondertiteling echt wel welkom, de woordenstroom in de verschillende accenten is voor een niet-native spreker niet altijd 100% te volgen. De muziek stopt echter nooit, net als de wisselingen van decor, de dansers die in een handomdraai wisselen van stadsmensen tot soldaten en zelfs de elementen van een dodelijke storm.

Recensie over Hamilton: An American Musical

Hamilton is indrukwekkend om te zien. Het laat een geschiedenis zien die imposant en ontroerend, indrukwekkend en meeslepend is. Onthoud wel dat het een concertregistratie is: het publiek hoor je zachtjes op de achtergrond, uitsnedes met de camera zijn niet altijd even ‘clean.’ Soms zie je nog net een arm of hand van een medespeler in beeld, dat wat kan afleiden. De musical zelf is echter meer dan indrukwekkend. De dans en zang zijn van topkwaliteit, de acteurs doen hun uiterste best om de mensen in de zaal te plezieren. Daardoor geven ze jou als kijker niet zo veel aandacht. Soms is dat jammer, maar vaker nog merk je er niets van. Een imposant verhaal en een indrukwekkende show!

Titel: Hamilton
Uitgever: Walt Disney
Tijdsduur: 161 minuten