Film recensie: Glass

Ken je de films Unbreakable en Split nog? Dit is een mash-up van beide films, waarin de fragiele en geniale Mr. Glass, ook bekend als Elijah Price, probeert om aan te tonen dat er wel degelijk superhelden en superschurken bestaan. Daarvoor wordt hij – heel praktisch – in hetzelfde gebouw gezet als de gevangengenomen Kevin Wendell Crumb, die we kennen uit Split, en de onverwoestbare David Dunn uit de film Unbreakable.

Bestaan superhelden

In de kliniek waar deze drie mannen zijn opgesloten, wordt echter alles gedaan om aan te tonen dat superhelden en superkrachten klinkklare onzin zijn. De psychiater in kwestie haalt alle theorieën en bewijzen onderuit, wat de verschillende personages toch een beetje aan het denken zet. Zou het echt allemaal maar fantasie zijn? Of is er meer tussen hemel en aarde?

Strenge beveiliging

Toch lijkt er meer aan de hand te zijn, aangezien alle drie de mannen onder een wel heel strenge beveiliging staan. Zo zijn er lampen geïnstalleerd bij onze vriend met de meervoudige persoonlijkheden, waardoor hij snel switcht van de ene personage naar de andere. In de cel van Dunn is een grote watertank geïnstalleerd, de zwakke plek van deze onbreekbare man. En de superintelligente Price? Die wordt onder zeil gehouden met meer dan genoeg verdovingsmiddelen.

Ga direct naar Glass op BOL.com.

Recensie over Glass

De films van M. Night Shyamalan hebben een gemeenschappelijke factor: ze zetten je tot op het allerlaatste moment op het verkeerde been, waarna alle puntjes op de i worden gezet… meestal met een open eind, zodat er altijd ruimte is voor een toekomst van de verschillende personages. Dat gaat ook op voor Glass. De drie kleurrijke karakters worden samengebracht in één gebouw, wat voor de nodige spanning zorgt. De psychiatrische hulp doet zijn best om de waarheid boven water te halen, maar waarom zijn dan al die maatregelen nodig? Verwarrend tot de laatste, spectaculaire ontknoping! De Nederlandse normering van 16+ is overigens wel een tikje overdreven, vind ik. Opmerkelijk genoeg is de Vlaamse norm wat milder: 12+.

Titel: Glass
Uitgever: Walt Disney
Tijdsduur: 129 minuten