Film recensie: Fifty Shades Freed

De boekenserie Fifty Shades of Grey heeft heel wat stoffige slaapkamers doen opwaaien. Toch is de boekenreeks niet zonder kritiek – de verhaallijn zou vlak zijn, maar ook op het vlak van het gebruikte SM zijn de nodige kritieken geweest. Toch trekken de films volle zalen, wat op zich ook wel logisch is. Het grote publiek smult van dit soort films, waar spanning, een lichte verhaallijn en verrassende elementen in naar voren komen. Na een succesvol eerste deel van Fifty Shades of Grey kwam er echter een teleurstellend tweede deel: Fifty Shades Darker. Daarin sukkelde het verhaal door, maakte het flinke sprongen en ontbrak simpelweg de samenhang. Fifty Shades Freed moet de reeks weer recht trekken. Maar gaat dat nog wel lukken?

In ontwikkeling

Aan het begin van de film zie je dat Christian Grey en Anastasia Steele in het huwelijksbootje stappen. Ze zien er gelukkig uit en de bruiloft mag ook wat kosten: multi-miljonair Christian hoeft niet op een paar dollar te letten. Het stelletje gaat op huwelijksreis en beleeft romantische avonturen, waarbij ze duidelijk niet van elkaar af kunnen blijven. Hier valt ook op hoe beschermend en jaloers Christian is ten opzichte van Anastasia. Maar ook dat Anastasia wat feller is ten opzichte van Christian. Zij is echt ontwikkeld van een verlegen en onzeker meisje naar een krachtige en zelfverzekerde vrouw – en daar groeit ze nog steeds in.

Volop actie

Wat zeker opvalt aan Fifty Shades Freed is dat er veel meer actie in zit dan in de vorige films. Waar de eerste film draaide om de bloeiende relatie tussen Christian en Ana, was de tweede film een beetje tuttig, een verhaal zonder echt begin of eind. Dit derde deel is juist beladen met actie, achtervolgingen, de spanning van een onzichtbare dreiging én de wittebroodsweken tussen het echtpaar Grey, wat ook weer zijn momenten oplevert.

Conclusie over Fifty Shades Freed

Hoewel de seksscènes in deze film eigenlijk heel erg braaf zijn (van de hele SM-hype is hier eigenlijk weinig meer van over, op een enkele korte scene na) spat de verliefdheid en de relatie tussen die twee er zeker van af. De overige acteurs zijn niet altijd even overtuigend helaas, het verhaal blijft dun, maar de eer van de eerste film is wel weer hersteld.

Door:
Score: Fifty Shades Freed krijgt 7 van de 10 punten.

fifty shades freed, Universal Pictures