Film recensie: Creed 2

De film Creed heeft de toch al zo succesvolle Rocky-reeks nieuw leven ingeblazen. Het verhaal over de levensgeschiedenis van Apollo Creed en diens zoon, Adonis, heeft heel wat stof doen opwaaien. In Creed II gaan we nog een stapje verder en zien we hoe het Adonis vergaat in zijn leven, hoe hij worstelt om wereldkampioen zwaargewicht boksen te worden (en te blijven) maar vooral ook hoe oude wonden zo maar opengereten kunnen worden.

Oude vijanden

Op subtiele wijze wordt er namelijk een tegenstander van Rocky Balboa ten tonele geschoven: Ivan Drago. Deze Rus heeft naar eigen zeggen alles verloren nadat hij de strijd om de wereldtitel tegen Rocky heeft verloren: zijn vrouw, zijn gezin, zijn geluk, zijn land. Niemand wilde hem nog kennen. Met die gedachten heeft hij zijn zoon Victor ook opgevoed: hard en meedogenloos. De jonge Victor, ongeveer even oud als Adonis Creed, is een grote spierbonk die na jarenlang hard werken en afbeulen namens zijn vader wraak komt nemen op wat er toen is misgegaan. Sappig detail: het is ook Ivan die de laatste stoot heeft uitgedeeld aan Adonis’ vader, Apollo! Het is dus een echte familievete… waar de heethoofdige Adonis niet zo goed mee om kan gaan.

Nieuwe hoofdstukken

Het mooie aan Creed 2 is dat het niet alleen draait om de gevechten en het trainen voor de ring. Het gaat juist om veel meer dan dat, om het leven zelf. Zo stapt Adonis een nieuwe fase in met zijn vriendin door haar ten huwelijk te vragen, gaat er voor haar een nieuw hoofdstuk open wanneer ze een contract krijgt bij een platenlabel én zijn ze in verwachting van hun eerste kindje. Grote stappen, die het leven behoorlijk op zijn kop zet. En leg daar nog eens de verantwoordelijk en druk bovenop voor het bewaken van die felbegeerde wereldtitel, de eer van je vader en wraakgevoelens… dat is best veel om te behappen!

Ga direct naar Creed 2 op BOL.com.

Recensie over Creed 2

Creed 2 zou je kunnen zien als de zoveelste Rocky film. En ja, het verhaal speelt zich af in de sportschool en de ring, maar ook veel meer dan dat. Het laat zien hoe boksen een levensstijl is en dat er veel meer is dan rijkdom, faam en beroemd zijn. Wijze lessen, die je gelukkig ook zonder bokshandschoenen aan tot je kunt nemen. Creed 2 is geweldig gefilmd, heeft een fijne soundtrack en blijft boeien tot de laatste minuut.

Titel: Creed 2
Uitgever: Warner Bros
Tijdsduur: 126 minuten