Film recensie: Coco, Walt Disney

Walt Disney heeft inmiddels een flinke verzameling films op de naam staan. Onder die films vind je verschillende genres en thema’s: naast de bekende sprookjes als Assepoester, Pinokkio en Sneeuwwitje vind je ook moderne klassieke sprookjes, zoals Frozen. Zo nu en dan duikt Disney overigens ook in een relatief onbegonnen terrein om een soort bekendheid te geven aan andere culturen. Daarbij kun je denken aan het leven van de Indianen in Pocahontas, of aan het feest Dias de los Muertos, wat het thema is van Coco.

Familie

Tijdens de Dias de los Muertos worden de voorouders herdacht. Offers worden gebracht op een offertafel, waarvan de overledenen kunnen genieten als ze vanuit het dodenrijk terugkeren op aarde. Geen nood: ze komen slechts voor 1 dag terug, en het moet ook zeker duidelijk worden dat het een echt feest is. Lekker kleurrijk en met heel veel eten, drinken en muziek…. hoewel er van dat laatste weinig is te vinden voor Miguel, de hoofdpersoon van Coco.

Bekijk hier de trailer van Coco:

Lange geschiedenis

De betovergrootvader en -moeder van Miguel waren muzikanten. Samen maakten mama Imelda en haar man veel muziek, tot hij besloot om zijn geluk te beproeven in de wijde wereld… om nooit meer terug te keren. Mama Imelda heeft daarop muziek verbannen uit de familie van Miguel. Het mag niet gemaakt worden, maar er mag ook niet naar geluisterd worden. En dat terwijl Miguel juist zo muzikaal is! Stiekem oefent hij op zijn gitaartje op zolder, met veel succes. Zijn grote voorbeeld? Dat is De la Cruz, de grootste muzikant ooit!

Met ruzie naar het dodenrijk

Als Miguel en zijn familie weer eens ruzie maken over muziek besluit Miguel weg te lopen. Hij pakt zijn spulletjes en gaat naar het stadsplein, waar een groot muziekfestival is met een echte talentenshow. Omdat hij geen gitaar heeft, besluit hij in te breken in de tombe van De la Cruz, waar zijn gitaar mooi in zicht hangt. Dat had hij echter beter niet kunnen doen, want de gitaar en Miguel hebben een speciale band. Miguel wordt verplaatst naar het dodenrijk! Daar ontmoet hij zijn overleden familie, inclusief mama Imelda. Miguel heeft echter andere zorgen aan zijn hoofd: hoe komt hij weer terug naar het land van de levenden? Daar heeft hij slechts 1 nacht te tijd voor om uit te zoeken…

Recensie over Coco

Dia de los Muertos klinkt luguber, maar als je de film Coco hebt gezien weet je dat het echt een heel spectaculair feest is. In het land van de doden ontdek je hoe belangrijk familie is, wat het betekent om herinnert te worden en hoe je daden in het leven je in de toekomst nog kunnen achtervolgen. Het is een kleurrijk spektakel vol muziek, actie, humor en vooral veel kleurrijke skeletten.

Titel: Coco
Uitgever: Wald Disney
Tijdsduur: 105 minuten