Film recensie: Bohemian Rhapsody

Bohemian Rhapsody draait om het chaotische en bewogen leven van Queen leadzanger Freddie Mercury, geboren als Farrokh Bulsara. Als het podiumbeest dat hij later bleek te zijn, wist hij al op jonge leeftijd hoe hij in de aandacht kwam. Met een onconventionele manier van doen en laten wist hij een plekje te krijgen als leadzanger van een rockbandje en zijn eigen nummers te pitchen. Door een speling van het lot is de band bij muzieklabel EMI Records terecht gekomen – en de rest is geschiedenis. Maar hoe is het nou helemaal gelopen?

Ode aan Queen

Bohemian Rhapsody draait dan wel grotendeels om kopman Freddie Mercury, maar stiekem is het ook een ode aan Queen en hun muziek. Met zijn vieren vochten ze tegen stereotypes en namen ze de vrijheid om nieuwe muziek te ontwikkelen en op de kaart te zetten. Dankzij Freddies extravagante manier van doen kregen ze wellicht een groter podium, de muziek kwam van hen vieren. Iets dat Freddie tijdens de film ook ontdekt, wanneer hij een aanbod krijgt (en aanneemt) om solo verder te gaan.

Tijdlijn

De film volgt de razendsnelle opkomst van de band middels een flink aantal van hun meest bekende liedjes en revolutionaire geluid, maar daarnaast volg je ook de levensstijl van Freddie, die op verschillende manieren uit de hand loopt – keer op keer weer. Zijn persoonlijke ontwikkelingen en problemen worden door acteur Rami Malek bijzonder goed in beeld gebracht. Dat geldt trouwens voor alle acteurs in de film. Als je niet beter zou weten, zou het gewoon een real-life docusoap kunnen zijn! Langzaam maar zeker wordt bovendien gewerkt naar het legendarische optreden Live Aid, de wereldwijde actie van alle grote popsterren van dat moment om te strijden tegen de hongersnood in Ethiopië, met een levensbedreigend zieke Mercury achter de microfoon.

Ga direct naar Bohemian Rhapsody op BOL.com.

Recensie over Bohemian Rhapsody

Queen is één van de meest spraakmakende en indrukwekkende bands in de geschiedenis van de muziek. Leadzanger Freddie Mercury was in meerdere opzichten het gezicht van de band. Een kleine herrieschopper met een klein hartje, die het maar moeilijk heeft met alle populariteit en faam die kwam kijken bij het hele proces. In de film volg je de opkomst, neergang en herleving van Queen, aan de hand van het levensverhaal van Freddie Mercury. De muziek is opzwepend en passend bij ieder hoofdstuk, de acteurs spelen de sterren van de hemel. Echt een topfilm, die je simpelweg gezien moet hebben – ook al ben je geen fan van Queen.

Titel: Bohemian Rhapsody
Uitgever: 20th century fox
Tijdsduur: 134 minuten