Film recensie: Battle of the sexes, 20th century fox

Dat mannen en vrouwen verschillend zijn hoef ik je natuurlijk niet te vertellen. Daarvoor hoef je alleen maar even rond te kijken. Dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn hoef ik je hopelijk ook niet te vertellen, dat mag wel gemeengoed zijn, dacht ik zo! Maar dat is lang niet altijd het geval. Denk maar eens aan voetbal en de hype die is ontstaan toen de Nederlandse leeuwinnen het zo hoog schopten tijdens de afgelopen kampioenschappen. Waarom zien we niet vaker vrouwenvoetbal? Maar goed – Battle of the sexes gaat eigenlijk over eenzelfde soort probleem, maar dan bij tennis. Daar staat de Amerikaanse Billy Jean King op voor haar rechten als ze ontdekt dat tijdens een tenniskampioenschap maar liefst 12.000 dollar wordt uitgereikt aan de winnende man, terwijl vrouwen slechts 1.500 dollar aan prijzengeld ontvangen. En dat zet de tenniswereld wel even op zijn kop!

Balletje opgooien

Het is natuurlijk ook vreemd dat mannen 8x zo veel verdienen. Dat moet niet kunnen! En dus besluit Billy Jean King zelf een toernooi op te zetten, maar dan helemaal voor vrouwen. Ze benadert een aantal vrouwelijke tennisspelers, die zich maar wat graag aansluiten bij dit goede doel. Dankzij een genereuze sponsor lukt het ook nog om een mooi bedrag in de prijzenpot te stoppen. En zo toeren de vrouwen door Amerika om op verschillende locaties toernooien te organiseren. Helaas worden ze uit de Amerikaanse tennisbond gezet, omdat dit wel even gezien wordt als een stevig potje verraad, maar dat mag de pret niet drukken.

Battle of the sexes

Het vuur laait pas echt goed op als een oud-kampioen, die een fikse gokverslaving heeft, wil bewijzen dat mannen toch echt gewoon beter zijn dan vrouwen. De felle vijftiger probeert met man en macht om een voet tussen de deur te krijgen bij het vrouwenteam, wat uiteindelijk ook lukt. En dan zit de hele wereld voor de buis om te kijken naar de strijd tussen Billy Jean King en Bobby Riggs.

Meer dan tennis

in Battle of the sexes gaat de eigenlijke verhaallijn dan wel om tennis, maar er is veel meer dan dat. De personages zelf (Billy Jean en Bobby, bedoel ik dan) komen ook ruim aan bod. Zo leef je mee met Billy’s verslaving en relatieproblemen, krijg je een kijkje achter de schermen als de dames op eigen kracht de hele organisatie, sponsoring, marketing en tour organiseren en loop je ook mee tijdens de eerste lesbische ervaringen van Billy Jean, die haar wereld helemaal op zijn kop zetten…

Conclusie over Battle of the Sexes

als je naar de cover kijkt zie je het al: dit is een film die niet al te serieus is. En dat is hij ook niet. De serieuze momenten van dit waargebeurde verhaal zijn aangescherpt met een flink aantal snedige scenes. Dat maakt de film vermakelijk en leuk om te kijken. Er zitten genoeg momenten in waarop het verhaal even in een stroomversnelling komt. Verder heeft de film alles wat je maar kunt wensen: humor, actie, spanning, romantiek… laat de strijd beginnen!

Door:
Score: Battle of the Sexes krijgt 8 van de 10 punten.

Battle of the sexes, 20th century fox